Ciężki sprzęt w akcji, czyli Jumbo Drill na S3

8026

Jumbo Drill, czyli pierwsza wiertnica tunelowa, od kilku tygodni na pełnych obrotach pracuje przy budowie jednego z ostatnich fragmentów drogi ekspresowej S3, który połączy Bolków z granicą z Czechami. Dzięki czterem takim maszynom w ciągu trzech lat powstanie dwunawowy tunel przecinający Góry Wałbrzyskie. Będzie to najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce.

Budowa ponad 31-kilometrowego odcinka ekspresówki z Bolkowa do Lubawka (granica państwa) została podzielona na dwa odrębne zadania: Bolków – Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra – Lubawka (granica państwa). Trasa S3 w Polsce połączy się z czeską autostradą D11, stanowiąca kontynuację transeuropejskiego korytarza drogi E65.

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km.

Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną też dwa, dwunawowe tunele drogowe. Jeden o długości ok. 2,3 km, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice (TS-32), drugi o długości ok. 320 metrów niedaleko miejscowości Gostków (TS-26). Pierwszy z nich będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Na omawianym odcinku zostanie wybudowanych również 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Powstaną także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy opiewa na ponad 1,5 mld zł.

– Tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 tys. m3 gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu – tłumaczy Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.

– Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa. Po odbiorach sprawdzających poprawność funkcjonowania wszystkich systemów tunel zostanie oddany do użytku – kontynuuje rzeczniczka.

Magdalena Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu

Na początku października na placu budowy pojawiła się pierwsza wiertnica tunelowa, czyli Jumbo Drill. Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal. Dzięki nim powstanie dwunawowy tunel przecinający Góry Wałbrzyskie. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku.

Krótszy z tuneli (na tym odcinku zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w tzw. technologii NATM.

– W ramach prac projektowych zdefiniowane zostało 16 różnych wariantów obudowy wstępnej, dobieranych na etapie realizacji robót w zależności od warunków gruntowych oraz dodatkowe środki zabezpieczające, jak np. obudowa parasolowa. Metoda górnicza w technologii budowy tunelu „nowa metoda austriacka” (z jęz. angielskiego New Austrian Tunnelling Method – NATM) polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową – wyjaśnia Szumiata.

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,875 mld zł.

Ciekawostki z budowy:

  • Drążenie tunelu będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. Kolejność prac przy robotach strzałowych to w uproszczeniu: wiercenie otworów w przodku, rozmieszczenie odpowiednio dobranych ładunków wybuchowych w otworach, detonacja ładunków, usunięcie odspojonego materiału z przodka.
  • Na każdym z czterech przodków będzie pracowało około 7-8 maszyn, w każdym przodku będzie to wiertnica, torkretnica, koparka, dwa podnośniki koszowe, ładowarka teleskopowa, dwa wozidła.
  • Do tej pory na budowie została wykonana sieć dróg serwisowych wzdłuż wykonywanego odcinka o łącznej długość około 12 km.
  • Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 000 m3 urobku z tuneli.
  • W pierwszy kwartale 2021 r. planowane jest uruchomienie drążenia tunelu na portalu północnym. Drążenie rozpocznie się po wykonaniu ok. 100 m tunelu od strony południowej. Przebicie przodków nastąpi po ok. 1000 m.
  • Przy budowie obu tuneli przewiduje się pracę: 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, pracujących na trzy zmiany.
  • Jeszcze w tym roku wykonawca planuje zakończyć montaż zaplecza biurowego na portalu południowym, ustawianie warsztatu serwisu maszyn oraz pozostałych instalacji zaplecza budowy.
  • Wykonawca zużył już ok. 700 m3 betonu do zabezpieczenia skarp na portalu południowym.  

Więcej o inwestycji pisaliśmy m.in. tutaj.

Fot. GDDKiA

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY