Dwa dwunawowe tunele, z których jeden będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce, 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów – w naszym województwie ruszyła budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S3. Połączy on Bolków z Kamienną Górą. To jeden z ostatnich fragmentów ekspresówki, którą w ciągu kilku najbliższych lat powinniśmy dojechać od Świnoujścia aż do granicy z Czechami.
– Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej – czytamy na oficjalnej stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.
W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km.
Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną też dwa, dwunawowe tunele drogowe. Jeden o długości ok. 2,3 km, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice (TS-32), drugi o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków (TS-26). Na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Powstaną także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.
– W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków usunięto prawie 190 tys. m3 humusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, a w początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Wykonywane jest zabezpieczanie skarp na portalach przed rozpoczęciem tunelowania techniką górniczą – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.
Na #S3, zad. III, odc. #Bolków – #KamiennaGóra, wykonawca firma @porr_polska zabezpiecza skarpy wykopu, przy portalach przed rozpoczęciem drążenia tunelu TS-26 metodą górniczą #NATM. #infrastruktura #tunel #TS26 #drogaekspresowa #dolnośląskie #funduszeUE @GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/sPJoth5Nmk
— GDDKiA Wrocław (@GDDKiA_Wroclaw) October 14, 2020
– W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 50 procent wycinki drzew i krzewów. Ponadto wykonano ok. 25 proc. planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją. W celu realizacji tuneli, oprócz odhumusowania rejonu obiektów, rozpoczęło się przygotowanie budowy zaplecza pod ich budowę, dostawy specjalistycznego sprzętu i przygotowania dróg dojazdowych – dodaje przedstawicielka Dyrekcji.
Planowany termin zakończenia robót budowlanych to druga połowa 2023 roku.