Ciąg dalszy budowy S3. Pora na najdłuższy tunel w Polsce

8993

Dwa dwunawowe tunele, z których jeden będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce, 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów – w naszym województwie ruszyła budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S3. Połączy on Bolków z Kamienną Górą. To jeden z ostatnich fragmentów ekspresówki, którą w ciągu kilku najbliższych lat powinniśmy dojechać od Świnoujścia aż do granicy z Czechami.

– Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej – czytamy na oficjalnej stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km.

Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną też dwa, dwunawowe tunele drogowe. Jeden o długości ok. 2,3 km, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice (TS-32), drugi o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków (TS-26). Na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Powstaną także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.

– W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków usunięto prawie 190 tys. m3 humusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, a w początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Wykonywane jest zabezpieczanie skarp na portalach przed rozpoczęciem tunelowania techniką górniczą – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

– W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 50 procent wycinki drzew i krzewów. Ponadto wykonano ok. 25 proc. planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją. W celu realizacji tuneli, oprócz odhumusowania rejonu obiektów, rozpoczęło się przygotowanie budowy zaplecza pod ich budowę, dostawy specjalistycznego sprzętu i przygotowania dróg dojazdowych – dodaje przedstawicielka Dyrekcji.

Planowany termin zakończenia robót budowlanych to druga połowa 2023 roku.