Certyfikaty tracą ważność

75

Pierwsze, wydane lekarzom w 2017 roku certyfikaty tracą ważność. Jeżeli certyfikat wygaśnie a nowy nie zostanie pobrany, to podpisywanie dokumentów certyfikatem ZUS będzie niemożliwe. Zwolnienia lekarskie mogą być również podpisywane przez lekarza za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP.

Pobranie na portalu ZUS, nowego, bezpłatnego certyfikatu jest proste i trwa zaledwie kilka minut. Lekarz, który ma profil na PUE ZUS raz na 5 lat musi zawnioskować o nowy certyfikat, pobrać go i zainstalować na urządzeniu, na którym wystawia elektroniczne zwolnienia.

– Żeby podpisać zwolnienie, lekarz za każdym razem podaje hasło do certyfikatu. Pierwsze certyfikaty, które wydaliśmy w grudniu 2017 r. po 5 latach straciły już swą ważność, dlatego konieczne jest pobranie nowego certyfikatu – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Lekarz może w każdym momencie sprawdzić jego ważność na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce certyfikaty – dodaje.

Rzeczniczka wyjaśnia, że w oknie głównym zakładki certyfikaty wyświetla się informacja o dacie ważności certyfikatu. Jeśli licencja wygasła, to pojawi się komunikat: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”.

– Dwa tygodnie przed wygaśnięciem ważności certyfikatu lekarz dostaje od nas SMS-a lub maila o zbliżającym się terminie jego wygaśnięcia – mówi Kowalska-Matis.

Certyfikat ZUS pozwala lekarzowi nie tylko podpisywać zwolnienia lekarskie e-ZLA, ale również kilka innych dokumentów np. wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS czy wniosek w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich. Dlatego warto wiedzieć, co należy zrobić, aby mieć aktualny certyfikat.

Jak wystąpić o nowy certyfikat ZUS?

Wniosek o wydanie kolejnego certyfikatu, ważnego na 5 lat można złożyć już na 28 dni przed utratą ważności poprzedniego. Proces pobierania certyfikatu jest prosty. Wystarczy zalogować się na swój profil na PUE ZUS, przejść do zakładki Lekarz i otworzyć okno Certyfikat ZUS. Wyświetli się komunikat, że certyfikat jest nieważny lub że zbliża się termin wygaśnięcia certyfikatu. Wybieramy opcję „Tak, chcę dostać certyfikat”. Następnie wyświetli się okno z danymi, gdzie imię i nazwisko lekarza uzupełnią się automatycznie. W kolejnym kroku trzeba podać e-mail lub telefon, ustalić hasło, zaakceptować regulamin, kliknąć „Wyślij wniosek” i zatwierdzić otrzymany komunikat. Certyfikat zostanie wystawiony w ciągu kilku minut.

Po otrzymaniu informacji, że certyfikat jest gotowy w zakładce Certyfikaty ZUS można pobrać plik z certyfikatem i zapisać go na swoim komputerze lub w pamięci nośnika zewnętrznego np. pendrive.

Co ważne plik z certyfikatem można pobrać tylko raz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY