Do końca 2024 roku powinien być gotowy ostatni na Dolnym Śląsku odcinek drogi ekspresowej S3, łączący Bolków z granicą z Czechami. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace na wszystkich możliwych frontach idą zgodnie z założonym harmonogramem, czemu sprzyja również pogoda.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków – Kamienna Góra Północ (zad. III) oraz Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) (zad. IV). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek „ekspresówki”, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11.
– W chwili obecnej zaawansowanie robót na zadaniu III wynosi ok. 64 procent, natomiast na zadaniu IV – ok. 84 proc. Pogoda sprzyja prowadzeniu prac na wszystkich możliwych frontach robót – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.
Bolków – Kamienna Góra Północ
Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe: tunel TS-26 o długości ok. 2300 metrów (najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce) pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.
– Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót przygotowawczych, a następnie branżowych. Zakończenie inwestycji planowane jest w II kwartale 2024 roku – przypomina rzeczniczka Dyrekcji.
Kamienna Góra – Lubawka (granica państwa)
Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy dla tego odcinka wynosi prawie 900 mln zł. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to pierwsza połowa 2023 r.
– Na zadaniu realizowane są trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka oraz Punkt Kontroli Granicznej. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów) – wylicza Magdalena Szumiata.
Umowna wartość drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Fot. GDDKiA