Gmina Lubin pomaga mieszkańcom w wywiązaniu się z obowiązku złożenia nowych deklaracji podatkowych. Referat podatków i opłat lokalnych już wydłużył godziny pracy, a urzędnicy są cały czas gotowi do wyjaśniania szczegółów całego projektu.
Obowiązek złożenia nowej informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego dotyczy 90 procent mieszkańców gminy Lubin. Wynika to z dokonanej niedawno modernizacji ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Lubin. Przeprowadzona została ona na razie tylko w tym samorządzie.
– Ze wszystkich gmin wiejskich w powiecie lubińskim gmina Lubin jest największa, prowadzonych jest tu najwięcej inwestycji związanych z nieruchomościami. W trosce o jakość danych dotyczących tych nieruchomości wybór padł właśnie na ten samorząd – tłumaczy Krzysztof Siudziński, dyrektor departamentu geodezji i kartografii lubińskiego starostwa. – Zadanie to finansowane było ze środków unijnych. Jeśli powiat lubiński wytypowany zostanie do drugiej fazy projektu, podobne prace przeprowadzone zostaną także w gminach Rudna i Ścinawa.
Mieszkańcy mogą też sprawdzić aktualny stan użytkowana swojej nieruchomości za pomocą Portalu Mapowego WebEwid, dostępnego pod adresem lubinski.webewid.pl. Jeśli zawarte w nim dane wzbudzą ich zastrzeżenia, mogą zgłosić się do departamentu geodezji i kartografii starostwa powiatowego w Lubinie.
– Firma geodezyjna udzieliła dwuletniej rękojmi na poprawę błędów. Zachęcam również do zapoznania się z ulotkami informacyjnymi na temat projektu ZSIN Faza I, które wkrótce zostaną przekazane sołtysom poszczególnych wsi – dodaje Krzysztof Siudziński.
Zmiany w ewidencji gruntów i budynków wymagają złożenia nowych deklaracji. Przy sporządzeniu i złożeniu aktualnej informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego mieszkańcom pomogą urzędnicy.
– W związku z bardzo dużą liczbą osób, których te zmiany dotyczą, do 29 lutego wydłużony został czas pracy referatu podatkowego – wyjaśnia Marzena Kosydor, skarbnik gminy Lubin. – Zależy nam na tym, by jak najwięcej osób, których zmiany dotyczą, złożyło stosowne deklaracje. W przeciwnym razie zmuszeni będziemy wzywać podatnika w celu ustalenia wysokości podatku, a jeśli nie odpowie on na wezwanie, wszczęte zostanie postępowanie podatkowe.
Wszczęcie postępowań podatkowych to dla gminy dodatkowe koszty, które przy obecnej liczbie podatników mogą wynieść nawet 200 tys. zł. Nawet jeśli procedury ustalania wysokości podatku w oparciu o stan faktyczny nieruchomości przedłużą się, podatnik zobligowany będzie do uiszczenia ustalonej kwoty począwszy od dnia 1 stycznia 2016 r.
Formularz deklaracji można pobrać w urzędzie lub ze strony internetowej web.ug.lubin.pl/new/wp-content/uploads/2016/01/Informacja-w-sprawie-podatku-od-nieruchomo%C5%9Bci-rolnego-le%C5%9Bnego-IN_11.pdf
Ostateczny termin składania deklaracji podatkowych upłynie 29 lutego. W tej sprawie należy się zgłaszać do referatu podatków i opłat lokalnych w Urzędzie Gminy w Lubinie, przy ul. Łokietka 6, I piętro, pokoje nr 8 i 9. W poniedziałki, środy i piątki jego czas pracy został wydłużony do godziny 16.30.Urzędnicy odpowiadają także na wszelkie związane z tym projektem pytania pod numerami telefonu 76 840 31 09 oraz 76 840 31 62.