Budowa czy rozbudowa autostrady A4? GDDKiA podpisało ważną umowę

5934

To milowy krok dla rozwoju dolnośląskiego fragmentu autostrady A4. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z konsorcjum firm Multiconsult Polska i IVIA na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 między Legnicą a Wrocławiem i budowy drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków.

Fot. GDDKiA

Umowa dotyczy opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R). Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków – Sobótka o długości ok. 50 km.

– Zgodnie z naszymi zapowiedziami przygotowujemy się do budowy drogi S5 od Bolkowa do Sobótki oraz do zmiany jakościowej na autostradzie A4 na zachód od Wrocławia. Wykonawcy zadania, na które podpisaliśmy umowę określą, czy lepszym wariantem jest przebudowa istniejącej autostrady, czy budowa tej drogi w nowym śladzie. Krajobraz drogowy Dolnego Śląska zmienia się dzięki rządowym inwestycjom – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– Budowa drogi ekspresowej S5 umożliwi nie tylko mieszkańcom szybsze dotarcie do Wrocławia, ale na pewno wpłynie na rozwój turystyki i ułatwi działalność przedsiębiorcom, inwestującym w tym regionie. To otwarcie subregionu wałbrzyskiego na nowe perspektywy rozwoju – dodaje Michał Dworczyk, szef KPRM

W ramach dokumentacji przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy lub rozbudowy A4 wraz z budową S5:

  • Wariant 1 (kombinacja A4 i S5) – przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie będą przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.  

  • Wariant 2 (kombinacja A4 i S5) – przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do nowo projektowanego węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.

  • Wariant 3 (kombinacja A4 i S5) – przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do nowo projektowanego węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.  

Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto w Wariantach 2 i 3, które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, uwzględnione będą m.in. podwarianty całkowicie omijające obszary Natura 2000. Na etapie opracowywania STEŚ-R organizowane będą spotkania informacyjne z udziałem mieszkańców wszystkich gmin, przez które będą przebiegały warianty A4 i S5.

Zgodnie z umową czas realizacji STEŚ-R wynosi 53 miesiące od daty jej podpisania.

– W ramach prowadzonej dokumentacji będą przygotowane materiały do uzyskania decyzji środowiskowych w podziale na trzy odcinki. Prowadzone prace będą poprzedzone roczną inwentaryzacją przyrodniczą. Po uzyskaniu decyzji środowiskowych wykonane będą liczne badania terenowe w celu wykonania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i hydrogeologicznej. Po ich zatwierdzeniu i przez właściwy organ, zostaną opracowane elementy Koncepcji programowej i Programy funkcjonalno-użytkowe w podziale na odcinki realizacyjne. Kolejnym etapem inwestycji będzie wszczęcie postępowań przetargowych w systemie Projektuj i buduj w latach 2026-2030 – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

Autostrada A4, droga ekspresowa S5 wraz z budowaną obecnie S3 i projektowaną S8 stworzą spójny układ komunikacyjny dróg szybkiego ruchu.

Fot. GDDKiA


POWIĄZANE ARTYKUŁY