Awenbeki i najdłuższy tunel w Polsce, czyli jak powstaje ostatni odcinek S3

3686

Prawie 2,5 miliarda złotych pochłonie budowa 31-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy z Czechami. Jak zapewnia Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prace idą pełną parą i zgodnie z planem. Od grudnia trwa drążenie najdłuższego pozamiejskiego tunel w Polsce, a w ostatnim czasie na plac budowy dostarczane są tzw. awenbeki, czyli dzioby montażowe, wykorzystywane podczas budowy mostów. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie inwestycja powinna zostać ukończona do końca 2023 roku.

Droga ekspresowa S3 od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Trasę podzielono jest na dwa mniejsze odcinki: pierwszy od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra (zadanie III), a drugi od węzła Kamienna Góra do Lubawki (zadanie IV).

W ramach inwestycji wybudowane zostaną m.in. trzy węzły drogowe, dwa punkty kontroli granicznej, dwa MOP-y Jaczków, a także dwa dwunawowe tunele drogowe, z których jeden będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Mowa o tunelu TS-26 o długości ok. 2,3 km, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. Drugi tunel TS-32 o długości 320 metrów powstaje niedaleko miejscowości Gostków.

– Na zadaniu III pod koniec zeszłego roku rozpoczęło się drążenie dłuższego tunelu TS-26 od strony południowej. W nawie wschodniej wydrążono już blisko 270 metrów, a w nawie zachodniej 240 metrów. Od 9 marca trwa drążenie tunelu na portalu północnym. Prace realizowane są na obu nawach jednocześnie. Prowadzone są także roboty związane z odstrzałem materiału skalnego z terenu przewidzianego pod tunel TS-32. Oba tunele umożliwią dotychczasowe użytkowanie terenu, w tym również przemieszczanie się zwierząt po powierzchni terenu – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

– Ponadto wykonawca prowadzi roboty drogowe w zakresie wykopów, odhumusowania oraz stabilizacji podłoża na drogach wewnętrznych i trasie głównej. W zakresie obiektów inżynierskich prowadzone są roboty związane z ich posadowieniem oraz prace przygotowawcze niezbędne do realizacji obiektów inżynierskich na tym odcinku – dodaje. 

Z kolei na odcinku między Kamienną Górą a granicą Polski realizowane są obecnie roboty drogowe ziemne. W najbliższych tygodniach planowane są prace związane z użyciem materiałów wybuchowych. Na budowie kompletowane są części awanbek’ów, czyli tzw. dziobów montażowych, które będą wykorzystywane podczas budowy mostów. Wykonawca planuje użycie dziesięciu zestawów awanbek’ów.

Magdalena Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu

– Trwa betonowanie belek ślizgowych stacji roboczych, przyczółków, podpór obiektów inżynieryjnych. W drugim kwartale tego roku planowana jest budowa ustrojów nośnych metodą nasuwania podłużnego, jednocześnie na pięciu kilkuset metrowych obiektach w ciągu nowobudowanej drogi S3. Prowadzone są prace kończące przebudowę kilkukilometrowych odcinków sieci elektroenergetycznych, w tym wysokiego napięcia. Planowana jest również kontynuacja prac w zakresie przebudowy koryta rzeki Bóbr – wylicza przedstawicielka Dyrekcji. 

Łączna wartość budowy obu odcinków to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fot. GDDKiA


POWIĄZANE ARTYKUŁY