Co zrobić, gdy kupiony przez nas towar po przyniesieniu do domu nie posiada żadnej wady, ale nagle przestaje nam się podobać, ma nieodpowiedni rozmiar, bądź jest to nietrafiony prezent. Czy bez problemu możemy go zwrócić?
Według aktualnych przepisów prawa, po dokonaniu zakupu, bez zgody sprzedawcy nie możemy towaru zwrócić, ani wymienić na inną rzecz bądź inny model. Sprzedawca ma możliwość ustalenia dowolnego terminu zwrotu czy wymiany, jak i związanych z tym wymogów, np. towar musi być zapakowany w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami i nieużywany. W tym przypadku bardzo ważne jest, aby zawsze zapytać sprzedawcę, czy oficjalnie ma ustalony termin zwrotu i jakie są wymogi z tym związane. Jeśli sprzedawca nie posiada tego typu informacji, nie rezygnujmy, możemy indywidualnie ustalić dogodny termin i warunki zwrotu lub wymiany.
Powiatowy rzecznik konsumentów Wiesława Sulima przestrzega przed nieporozumieniami. – Należy uzyskać potwierdzenie indywidualnych ustaleń związanych z wymianą czy zwrotem, najlepiej w formie pisemnej, np. na odwrocie paragonu. Takie postępowanie pomoże nam w rozwiązaniu ewentualnych sporów – dodaje.
Na podstawie przepisów prawa, możemy odstąpić od umów zawartych: poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup od akwizytora) oraz na odległość (m.in. zakupy przez internet).
Na odstąpienie od tak zawartej umowy mamy 14 dni, jednak przed upływem tego terminu należy wysłać list polecony z informacją o rezygnacji z produktu.
– Aby jednak uniknąć wszelkiej fatygi, apelujemy o rozsądne i przemyślane zakupy – dodaje Wiesława Sulima, rzecznik konsumentów.