Żółte naklejki 165 razy zapobiegły tragediom

323

Oznakowanie 14 tys. przejazdów żółtymi naklejkami z informacjami ratującymi życie przynosi efekty. 165 razy wstrzymany lub ograniczony był ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu, na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały rok „obecności” żółtych naklejek na skrzyżowaniu toru i drogi.

Budowa przejazdów bezkolizyjnych, szkolenia pracowników, dodatkowe urządzenia, a na przejazdach kolejowo-drogowych: ulotki, informacje, sygnalizatory, rogatki i dodatkowe oznakowanie żółtą naklejką – tak PKP Polskie Linie Kolejowe chcą podnieść bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Już od czerwca 2018 r. na wszystkich przejazdach w Polsce jest #ŻółtaNaklejkaPLK.

– Przez rok, żółte naklejki na przejazdach i specjalne łącze między służbami PKP Polskich Linii Kolejowych a operatorami nr 112 pozwoliły 165 razy na szybkie reakcje, zapewniające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Oznakowanie przejazdów istotnie zwiększyło poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Dodatkowe informacje pozwalają eliminować zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Żółtą naklejkę, umieszczoną na skrzyżowaniach toru i drogi na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja powinni znać wszyscy. Na każdej jest indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery telefonu do służb technicznych. Aby z informacją o akcji #ŻółtaNaklejkaPLK dotrzeć do wszystkich, są ulotki, filmy, wideo-poradniki, poradniki video, banery, plakaty, akcje informacyjne, materiały dla instruktorów nauki jazdy.

Dzięki żółtej naklejce, od czerwca 2018 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. W 78 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej, wezwano pomoc, zapobiegnięto tragedii. Przy 87 zgłoszeniach było ograniczenie jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych.

Statystyki pokazują, że 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynikają z niewłaściwych decyzji kierowców.

Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to: ignorowania znaku „Stop”, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.

Wypadki na przejazdach to poniżej 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych – lecz trzeba je ograniczać. W ostatnich latach to rocznie ok. 200 wypadków w których ginie kilkadziesiąt osób.

W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. było 87 wypadków i kolizji na przejazdach i przejściach kolejowych. Zginęło 20 osób, a 7 zostało ciężko rannych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaczynają kolejną wakacyjną akcję na przejazdach. Będą „Bezpieczne piątki” – dodatkowe kontrole zachowania kierowców i pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych, wspólnie z policją i Strażą Ochrony Kolei. Akcje ulotkowe, spotkania z dziećmi i młodzieżą, filmy i działania w mediach społecznościowych – wszystko po to, by wakacyjne podróże w autach i pociągach były bezpieczne.

PKP PLK realizują największy w historii program inwestycyjny, który dzięki wymianie, remontom i budowie nowych torów, montażu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, bezpośrednio wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa. Pozytywnie zmieniają się skrzyżowania torów z drogami w ramach tzw. programu przejazdowego. W całej Polsce za 250 mln zł zmodernizowane zostaną 182 przejazdy. Program jest realizowany przy współudziale środków z POIiŚ. Dla zwieszenia bezpieczeństwa PLK współpracują z samorządami. Efektem będzie 36 bezkolizyjnych skrzyżowań w Polsce.

#SzlabanNaRyzyko – PLK od 2005 r. prowadzą Kampanię „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!”. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria z udziałem instruktorów nauki jazdy., analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi – osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.

Źródło informacja prasowa


POWIĄZANE ARTYKUŁY