Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął budowę platformy usług elektronicznych, która ma ułatwić klientom korzystanie z usług zakładu. Co to takiego ta platforma? Będzie się na nią składać nowy portal internetowy, Centrum Informacji Telefonicznej, a także zintegrowany system zarządzania czasem oczekiwania klientów w placówkach ZUS.
– Projekt przewiduje stworzenie nowego portalu informacyjnego dla klientów i przedsiębiorców oraz infrastrukturę, która będzie ułatwiała dostęp do usług. Ubezpieczeni i płatnicy składek wyposażeni w kwalifikowany podpis elektroniczny będą mogli pobrać z portalu wnioski, wypełnić je i przesłać do ZUS w formie elektronicznej. Użytkownicy będą mogli tworzyć własne profile dostępne po zalogowaniu. Za pośrednictwem portalu możliwe będzie także sporządzanie i weryfikowanie dokumentów ubezpieczeniowych – informuje Elżbieta Kurek, rzeczniczka prasowa legnickiego oddziału ZUS-u.
Dodatkowo sam portal dostępny będzie w sieci telefonii komórkowej poprzez serwisy SMS/MMS i WAP.
Jedną z części platformy usług elektronicznych będzie Centrum Informacji Telefonicznej. Dzięki niemu klienci ZUS będą mogli uzyskać informacje na interesujące ich tematy, a także złożyć wniosek telefonicznie, bez konieczności spisywania go.
Dzięki zintegrowanemu systemowi zarządzania każdy klient będzie mógł między innymi zamówić spotkanie z pracownikiem ZUS-u na konkretną godzinę i monitorować czas oczekiwania.
Dostęp do danych przetwarzanych w poszczególnych elementach platformy usług będzie odpowiednio zabezpieczony m.in. przez stosowanie e-podpisu oraz tworzenie indywidualnych profili użytkowników.
Platforma będzie tworzona przez trzy lata. Koszt przedsięwzięcia to 30 mln euro i w 85 proc. zostanie pokryty ze środków unijnych.
MRT