Złożyli już ponad 40 tysięcy wniosków

2187

Tylko pięć dni wystarczyło mieszkańcom Dolnego Śląska na wysłanie do ZUS-u prawie 40 tys. wniosków o wypłatę 55 tysięcy wyprawek dla dolnośląskich dzieciaków. Najczęściej wnioski wpływają przez banki (80 proc.) oraz platformę internetową PUE ZUS. W całym kraju rodzice zawnioskowali o wypłatę 300+ dla prawie 900 tys. dzieci, natomiast w samym powiecie lubińskim wnioski złożyło 1868 osób o świadczenia dla ponad 2,5 tys. dzieci. 

Fot. Pixabay

Tylko na Dolnym Śląsku złożonych zostało jak dotąd 40 tys. wniosków o wypłatę 300+ dla 56 tys. dzieci (na jednym wniosku rodzic może wystąpić o wypłatę dla wszystkich swoich dzieci). W samym powiecie lubińskim zawnioskowało już 1868 osób o wypłatę świadczeń dla 2525 dzieci. Najwięcej wniosków wpłynęło z Lubina (1346 wniosków dla 1790 dzieci). W gminie wiejskiej Lubin z tej możliwości skorzystało 320 osób (o 300+ dla 434 dzieci), w gminie Rudna – 146 osób (dla 219 dzieci), zaś w gminie Ścinawa – 56 osób (dla 82 dzieci).

W całym kraju w ciągu pięciu dni wysłanych zostało do ZUS 623 990 wniosków o wypłatę dla 889 627 dzieci. 80 proc. wniosków wpływa do ZUS poprzez platformy internetowe banków. Najwięcej wniosków wpłynęło poprzez PKO BP, Bank Millennium oraz ING. Niewiele bo zaledwie 130 tys. wniosków zostało do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przesłanych przez PUE ZUS.

– To oznacza, że ci z rodziców, którzy do tej pory wysyłali wnioski o wypłatę „wyprawki” za pośrednictwem swoich banków nadal korzystają z tego kanału – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Rzeczniczka zapewnia, że ZUS nie zapomina o tych osobach, które nie wiedza jak wysłać wniosek elektronicznie. – To właśnie dla nich uruchomiliśmy nasze mobilne punkty na pocztach, w gminach i KRUS, w których można od ręki założyć swoje indywidualne konto na platformie internetowej PUE ZUS oraz jednocześnie złożyć wniosek o wypłatę 300+ – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.

Iwona Kowalska-Matis, rzecznik regionalny ZUS

ZUS uruchomił także specjalną infolinię. Pod numerem telefonu 22 290 22 02 można uzyskać informacje w sprawie programu 300 plus. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godz. 8-15. Koszt połączenia według stawek operatorów.

Wnioski można składać do 30 listopada, wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Emp@tia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.

– Gotowy jest już specjalny kreator dokumentów, który prowadzi „za rękę” każdą osobę składającą wniosek i pomoże uniknąć błędów. Gdy wniosek jest złożony poprawnie dostaje się automatyczną odpowiedź, że wniosek został przyjęty – mówi Kowalska-Matis.

Przypomnijmy, że od tego roku wnioski można składać tylko online. Z danych statystycznych wynika, że w poprzednim 2020 roku na 3,2 mln wszystkich wniosków, aż 72 proc., czyli 2,3 mln wniosków o wypłatę to były wnioski elektroniczne.

Podobnie jak w przypadku bonu turystycznego do złożenia wniosku o wypłatę potrzebne jest indywidualne konto na platformie internetowej PUE ZUS. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego około 99,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu. A z Platformy Usług Elektronicznych ZUS korzysta już ponad 7 mln osób.

Rzeczniczka ZUS dodaje, że eksperci ZUS będą pomagali w założeniu profilu na PUE i poprawnym wypełnieniu wniosku o wypłatę 300+ tym osobom, które do tej pory nie mają swojego konta i nie będą wiedziały jak złożyć pierwszy wniosek. Od 1 lipca będą działać mobilne punkty wsparcia na Poczcie Polskiej i KRUS, w których pracownicy ZUS będą zakładali profile na PUE ZUS i pomagali w wypełnieniu wniosku.

– Bardzo ważne jest przy wypełnianiu wniosku nawet kilkukrotne sprawdzenie numeru konta. Pieniądze ZUS będzie wypłacał tylko na konto, więc ważne jest, aby numer był poprawny – dodaje. – Błąd w numerze konta to jeden z najczęstszych błędów, jaki popełniają wnioskujący. My wypłacamy pieniądze a one nie docierają do wnioskodawcy, bo numer jest błędny – przestrzega Kowalska-Matis.

ZUS wypłaci pieniądze na konto bankowe wskazane we wniosku. Decyzje oraz zawiadomienia dotyczące wypłat 300+ będą przekazywane tylko w formie elektronicznej. Obecnie wsparcie z programu „Dobry Start” otrzymuje ok. 4,5 mln dzieci. Elektroniczna forma wniosku pozwoli znaczące na obniżenie kosztów jego obsługi. W ramach programu rodzice – bez względu na dochody – mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.

Mobilne punkty pomocy

ZUS zaprasza do mobilnych punktów, które są organizowane na Poczcie Polskiej, KRUS i w gminach, w których pracownicy ZUS zakładają profile na PUE ZUS i pomagają w wypełnieniu wniosku.

Najbliższe terminy dyżurów mobilnych punktów na terenie oddziaływania legnickiego oddziału ZUS:

7.07.2021 r. godz. 10:00-13:00 UP Gryfów Śląski ul. Majowa 4

7.07.2021 r. godz. 9:30-12:30 UP Bolesławiec Śląski 1, Gromadka ul. 11- Listopada 31.

8.07.2021 r. godz. 10:00-13:00 UP Jawor 1 ul. Kolejowa 13

8.07.2021 r. godz. 10:00-13:00 KRUS Legnica ul. Reymonta 4

8.07.2021 r. godz. 8:00-13:00 GOPS w Lubinie ul. Księcia Ludwika I nr 3

8.07.2021 r. godz. 9:30-12:30 KRUS Polkowice ul. Kilińskiego 1

9.07.2021 r. godz. 10:00-13:00 UP Wąsosz ul. Pocztowa 5.


POWIĄZANE ARTYKUŁY