Zagłębie Lubin zajęło szóste miejsce ex aequo w rankingu klubów ekstraklasy z perspektywy sytuacji finansowej, efektywności działania i siły medialnej. Raport wspólnie z Ekstraklasą S.A. przygotował Ernst & Young. Dane opublikował portal Wirtualne Media.
Autorzy zestawienia ocenili m.in. wysokość przychodów, płynność finansową, rentowność oraz poziom zadłużenia. Medialność klubów mierzono m.in. liczbą transmitowanych meczy, oglądalnością transmisji, frekwencją na meczach czy też częstotliwością występowania w prasie i Internecie. Kryteriami efektywności były m.in. wyniki sportowe, koszty zdobytego punktu oraz posiadanie odpowiedniej infrastruktury stadionowej.
Lech Poznań wygrywa tegorocznym zestawieniu we wszystkich rankingach cząstkowych i potwierdza tym samym swoją pozycję najlepszego obecnie polskiego klubu. Druga na podium jest Legia Warszawa, która poprawiła ostatnio swoją sytuację finansową. Wysokie trzecie miejsce zajęła Lechia Gdańsk.
Ernst & Young zmierzył też medialność polskich klubów piłkarskich w minionym sezonie rozgrywek na podstawie dziesięciu kryteriów. Najważniejsza wśród nich (20 proc. oceny łącznej) była liczba transmisji na żywo w Canal+ z meczów danego klubu, a nieco mniej istotne (po 15 proc. oceny łącznej) – średnie ilości kibiców na meczach rozgrywanych w roli gospodarzy i gości. Znacznie każdego z pozostałych kryteriów nie przekroczyło 10 proc. całościowej noty.
Ogółem najlepiej pod względem medialności wypadł Lech Poznań, którego piłkarze wygrali w minionym sezonie rozgrywki piłkarskie w Polsce. Klub okazał się najlepszy w sześciu kategoriach oceny, a tylko pod względem średniej frekwencji na stadionie – będącym do niedawna w przebudowie – nie zmieścił się w pierwszej trójce.
Kolejne w zestawieniu Wisła Kraków i Legia Warszawa były razem z Lechem drużynami, których mecze najczęściej pokazywał „na żywo” Canal+. Znacznie rzadziej transmitowane były spotkania Ruchu Chorzów, mimo że wyprzedził on Legię w końcowej tabeli. Ruch najkorzystniej wypadł za to w wyszukiwarce internetowej Google.
Ranking opracowała firma Ernst & Young Polska, korzystając z informacji agencji badawczej Pentagon Research o liczbie wzmianek na temat drużyn Ekstraklasy w prasie i internecie oraz wycen klubowych koszulek.
Źródło: Ernst&Young, wirtualnemedia.pl.
Infografika: wirtualnemedia.pl