Wyobraźnia oszustów nie zna granic. Stale wymyślają coraz to nowsze metody manipulowania ludźmi. Boleśnie przekonała się o tym 69-letnia kobieta, która uwierzyła fałszywemu „pracownikowi banku”, że jej pieniądze są zagrożone i zainstalowała program do zdalnej obsługi pulpitu. W efekcie straciła prawie ponad 35 tysięcy złotych. Policja po raz kolejny przy tej okazji apeluje o ostrożność i rozwagę.
Do lubińskiej komendy zgłosiła się 69-latka, która odebrała telefon od fałszywego „pracownika banku”. – Rozmówca o wschodnim akcencie powiedział kobiecie, że odnotował próbę włamania na jej konto przez obcą osobę. Kiedy zaskoczona seniorka zaprzeczyła, że posiada takie konto w podanej przez mężczyznę placówce, gdyż zlikwidowała je kilka miesięcy temu, oszust stwierdził, że konto zostało odnowione, po czym rozłączył się – relacjonuje aspirant sztabowy Sylwia Serafin, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Lubinie.
Niecałą godzinę później, już z innego numeru, ponownie zadzwonił ten sam mężczyzna. Poinformował o kolejnej próbie włamania na konto kobiety, tym razem podając inny bank i stanowczo twierdząc, że jej pieniądze są zagrożone. – Mężczyzna dodał, że ma odbyć się spotkanie z pracownikiem banku oraz policjantem i pokrzywdzoną, odnośnie tego zdarzenia, ale muszą teraz szybko zablokować środki i oczywiście on „pomoże” kobiecie. Polecił jej zainstalować program antywirusowy – kontynuuje rzeczniczka.
Nieświadoma oszustwa 69-latka wykonała polecenie i zainstalowała program do zdalnej obsługi, co dało złodziejowi nieograniczony dostęp do jej urządzenia. Wykonywała również wszystkie inne polecenia nieznajomego i kilkukrotnie zatwierdzała kody, które dyktował oszust. Po jakimś czasie zorientowała się, że z jej konta wypłacono 35 500 złotych. Wtedy zrozumiała, że została oszukana.
Stróże prawa przy tej okazji po raz kolejny przypominają, by sytuacji, gdy otrzymamy telefon z informacją o próbie włamania na nasze konto bankowe, nie działać pochopnie. Możemy być pewni, że to oszustwo. W ten sposób często przestępcy rozpoczynają swój proceder. W takiej sytuacji należy się rozłączyć i zadzwonić na oficjalną infolinię banku lub udać się do niego osobiście i zweryfikować otrzymane informacje.
– Pamiętajmy również, że pracownicy banku nigdy nie proszą o zainstalowanie programu, który umożliwia zdalną obsługę komputera lub podanie loginów i haseł do naszych kont. Te informacje powinniśmy znać tylko my! Pamiętajmy, aby podczas transakcji pieniężnych lub kontaktów telefonicznych dotyczących wpłat, zachować szczególną ostrożność. Jeżeli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę, gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego, ponieważ możemy być niemal pewni, że to oszustwo. Pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa – przestrzega asp. szt. Sylwia Serafin.
Przestępca próbuje wzbudzić u ofiary negatywne emocje i skłonić do nieprzemyślanego działania pod presją czasu. Przekonuje, że chce pomóc oraz zapobiec utracie pieniędzy. Wydając różne polecenia, namawia na przykład do:
-
pobrania aplikacji – najczęściej jest to złośliwy program do zarządzania zdalnym pulpitem. Pozwala oszustowi przejąć kontrolę nad komputerem czy telefonem,
-
natychmiastowego przelania zagrożonych utratą środków na rachunek techniczny – zazwyczaj jest to konto w zagranicznym banku, z którego przestępca przekazuje pieniądze na własny rachunek,
-
podania kodów otrzymanych w wiadomości SMS – zwykle są to dane do autoryzacji transakcji bankowych,
-
wypłacenia pieniędzy z bankomatu – aby następnie skłonić ofiarę do ich jak najszybszego wpłacenia we wpłatomacie na konto oszustów za pomocą kodów BLIK.
Jak zweryfikować pracownika banku?
Istnieje prosty sposób na to, jak rozpoznać oszusta. Wystarczy, że poprosisz go o podanie swojego imienia i nazwiska, a następnie rozłączysz się. Kolejnym krokiem powinna być weryfikacja zdobytych informacji u źródła, czyli na oficjalnej infolinii banku. Przedstaw konsultantowi sytuację i zapytaj, czy faktycznie Twoje pieniądze w banku są zagrożone.
O czym pamiętać, aby oszust z banku nie ukradł Ci pieniędzy?
Nie chcesz, aby spotkało Cię oszustwo na pracownika banku? Możesz się przed nim uchronić, jeśli będziesz przestrzegać kilku ważnych zasad:
-
nie podawaj przez telefon danych logowania do bankowości internetowej – konsultanci banków nigdy nie proszą swoich klientów o login ani hasło;
-
nikomu nie udostępniaj danych swojej karty płatniczej – zachowaj dla siebie jej numer, trzycyfrowy kod zabezpieczający i datę ważności.
-
nie instaluj żadnych aplikacji na żądanie pracownika banku – możesz być pewien, że w takim przypadku masz do czynienia z oszustem;
-
nie udostępniaj nieznanej osobie kodu BLIK, numeru PIN ani żadnych wrażliwych danych – zawsze dokładnie czytaj wiadomości SMS od banku, ponieważ oszust może wykorzystać je do potwierdzenia transakcji;
-
nie wpłacaj pieniędzy na „awaryjny” rachunek techniczny – prawdziwy konsultant bankowy nigdy nie będzie Cię do tego namawiał;
-
nie klikaj w linki do stron, które otrzymasz od niezaufanego nadawcy – nawet jeśli podaje się za konsultanta banku;
-
rozłącz się – przerwij rozmowę telefoniczną, gdy cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenia i zadzwoń na infolinię banku;
-
zainstaluj oprogramowanie antywirusowe – zarówno na komputerze, jak i urządzeniach mobilnych;
-
korzystaj z menedżera haseł – w takim programie stworzysz silne hasła i skutecznie je zabezpieczysz przed kradzieżą.