Za wywóz śmieci odpowiada gmina

39

Od tego roku samorządowcy posiadają skuteczne narzędzia do kontrolowania, czy każdy mieszkaniec ma podpisaną umowę na wywóz nieczystości i czy na bieżąco ponosi opłaty z tego tytułu. Od stycznia każda gmina na nowych zasadach odpowiada za gospodarowanie odpadami na swoim terenie.

Do tej pory właściciele nieruchomości sami podpisywali umowy z firmami dotyczące wywozu śmieci. Teraz to gmina musi ogłosić przetarg i wyłonić firmę, która zajmie się wszystkimi odpadami gminy, a za świadczenie tych usług mieszkańcy będą płacić bezpośrednio gminom.

Wejście w życie nowych przepisów nie oznacza jednak, że już teraz gmina powinna wywozić odpady wszystkich mieszkańców, ani że umowy zawarte pomiędzy mieszkańcami a firmami wywożącymi nieczystości tracą swoją ważność. Na wprowadzenie zmian i przygotowanie szczegółowego planu i zasad wdrażania nowych przepisów, gminy mają czas do połowy 2013 roku.

Do końca 2012 roku gmina musi uchwalić regulamin utrzymania czystości i porządku na swoim terenie oraz wyznaczyć stawki i regulamin ponoszenia opłat za wywóz śmieci. Po nowym roku, zostanie gminom pół roku na przeprowadzenie kampanii informacyjnych, a od 1 lipca gmina przejmie wszystkie obowiązki związane z wywozem odpadami.


POWIĄZANE ARTYKUŁY