Nazwiska, adresy, numery telefonu, a nawet PESEL-e – wyciekły dane części klientów, do których w imieniu Tauronu dzwonili telefoniczni konsultanci. Firma przeprasza i stara się poprawić wizerunek, finansując roczny dostęp do alertów Biura Informacji Kredytowej.
Dane wyciekły z systemów zewnętrznych partnerów Tauronu. Spółka zdołała ustalić, że cyberprzestępcy mogli ściągnąć nagrania rozmów, podczas których konsultanci oferowali jej produkty i usługi.
Otrzymaliśmy informację, że nieuprawnione osoby mogły wejść w posiadanie rozmów telefonicznych niektórych naszych klientów, a przez to także danych osobowych obejmujących m.in. imię i nazwisko, datę urodzenia, adres punktu poboru energii, numer telefonu, adres e-mail, a w przypadku niektórych osób, także numer PESEL. Nie zostały ujawnione dane dokumentów tożsamości ani skany czy obrazy takich dokumentów.
– informuje Tauron w oficjalnym komunikacie.
Spółka kontaktuje się teraz się ze wszystkimi osobami, których dotyczy ta sytuacja – wysyła e-maile lub SMS-y, albo kontaktuje się telefonicznie.
Poinformowaliśmy Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i właściwe organy ścigania oraz wydaliśmy dyspozycję o zamknięciu serwerów i wstrzymaliśmy w odpowiednim zakresie kontaktowanie się z klientami w sprawie oferowania im produktów i usług. Na bieżąco monitorujemy sytuację oraz prowadzimy audyt dotyczący przyczyn wystąpienia tego incydentu
– zapewnia spółka.
Istnieje jednak ryzyko, że cyfrowi złodzieje zdołają wykorzystać podane w rozmowie dane klientów. Zestaw uzyskanych przez nich informacji wystarcza bowiem do np. wzięcia szybkiej pożyczki lub kredytu, dokonania e-zakupów towarów lub usług albo włamania się na osobiste konta i profile klienta w systemach bankowych, urzędach itp. Oszuści mogą też próbować skraść pieniądze z rachunków bankowych, podszywając się pod instytucje finansowe za pomocą SMS-ów.
Tauron próbuje ratować reputację i tym klientom, którzy mogą teraz paść ofiarami oszustów, oferuje roczny abonament w Biurze Informacji Kredytowej. Dostęp do usługi Alerty BIK pozwoli na bieżąco śledzić ewentualne wykorzystanie danych osobowych, a o każdej próbie wykorzystania jego danych klient zostanie powiadomiony SMS-em i e-mailem.
Jak sprawdzić, czy twój nr PESEL został ujawniony?
Jeżeli otrzymałeś wiadomość SMS lub wiadomość e-mail, w której znajduje się adres do strony www.tauron.pl/komunikat-dane lub kontaktował się z tobą w tej sprawie konsultant Tauronu, oznacza to, że twoje dane zostały objęte naruszeniem. W takiej informacji spółka od razu zaznacza, czy ujawniony został także numer PESEL.
Aby sprawdzić, czy znalazłeś się w gronie poszkodowanych klientów, zadzwoń na infolinię Tauronu 32 606 0 606.
Możesz także kontaktować się z Januszem Liberą, inspektorem danych osobowych Tauronu pod adresem e-mail: kontakt.odo@tauron.pl lub listownie: IOD TAURON Sprzedaż Sp. z o.o., ul. Lwowska 23, 40-389 Katowice