Wśród najlepszych w kraju

2332

Lubińskie I Liceum Ogólnokształcące w czołówce najlepszych liceów w Polsce. Znalazło się na szóstym miejscu w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2021, wyróżniającym placówki wspierające rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów.

Taka lista szkół kompetencji przyszłości tworzona jest od kilku lat, co roku tuż po zakończeniu Olimpiady Zwolnieni z Teorii, w której zadaniem jest zrealizowanie własnego projektu społecznego lub lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. I LO z Lubina od początku utrzymuje się w czołówce. W tym roku zostało sklasyfikowane na szóstym miejscu w kraju, na 277 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Jednocześnie lubińskie liceum wciąż plasuje się na pierwszym miejscu na Dolnym Śląsku.

– Uczniowie w tym roku po raz kolejny wystartowali w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Była to wyjątkowa edycja i dla uczniów, i dla wspomagających nauczycieli, w związku z pandemią, która panowała. Wyzwanie było wyjątkowo trudne, ale wszyscy, którzy ukończyli, ale też w ogóle weszli w tę Olimpiadę, byli zwycięzcami, zarówno nauczyciele, którzy wspomagali, jak i uczniowie, którzy osiągnęli określone kompetencje, szczególnie z zakresu psychologii, która u nas dominowała – powiedział podczas gali transmitowanej w internecie dyrektor I LO Józef Marciniszyn.

Ranking zamiast wyników matur, premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze.

– Ten rok dla polskich szkół był szczególnie trudny. Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Trudne warunki pandemiczne działały na niekorzyść dobrostanu psychologicznego młodzieży. Jednak jak pokazuje raport Fundacji Zwolnieni z Teorii „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii” – uczniowie tych szkół, którzy zrealizowali w tym roku szkolnym własny projekt społeczny w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego niż ich rówieśnicy, którzy nie angażowali się społecznie. Raport bazuje na badaniu przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie 621 uczniów. Z badania wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12%) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12%) od tych, którzy nie angażowali się społecznie.

20 najwyżej sklasyfikowanych szkół poznaliśmy podczas gali finałowej rankingu, którą poprowadził Marcin Prokop, popularny dziennikarz i prezenter telewizyjny.

Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2021 można znaleźć na stronie: www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Relację z gali można obejrzeć na fanpage na Facebooku Zwolnionych z Teorii.

W rankingu znalazła się jeszcze jedna szkoła z powiatu lubińskiego. Technikum nr 1 sklasyfikowane zostało na 171. miejscu.

22 czerwca poznamy zwycięskie projekty tegorocznej olimpiady i ekipy, które zdobyły Wilki.


POWIĄZANE ARTYKUŁY