Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Lubinie w ubiegłym roku, podobnie jak w roku 2018, pełnił rolę wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego na obszarze powiatu lubińskiego, w ramach rządowego programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”.
Realizowano różne formy pomocy, w tym:
-
udzielanie rodzicom specjalistycznych informacji dotyczących problemów rozwojowych dziecka,
-
wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, logopedycznej i pedagogicznej,
-
wskazywanie rodzicom jednostek udzielających specjalistycznej pomocy dzieciom,
-
organizowanie zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
-
koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu.
Zajęciami specjalistycznymi w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w roku 2019 objętych zostało łącznie 54 dzieci. Dzieci korzystały z:
-
terapii logopedycznej – 35 dzieci
-
terapii pedagogicznej – 15 dzieci
-
rehabilitacji ruchowej – 22 dzieci
-
integracji sensorycznej – 7 dzieci
-
terapii surdopedagogicznej – 1 dziecko
-
terapii EEG Biofeedback – 2 dzieci
-
terapii behawioralnej dziecka z autyzmem – 7 dzieci
-
arteterapii – 7 dzieci
-
terapii ręki – 3 dzieci
-
komunikacji alternatywnej metodą Makaton – 1 dziecko
-
terapii psychologicznej – 6 dzieci
W zespole terapeutów pracowało 15 osób:
-
3 logopedów, w tym 2 neurologopedów
-
3 terapeutów pedagogicznych
-
4 rehabilitantów
-
2 terapeutów integracji sensorycznej
-
1 surdopedagog
-
1 terapeuta EEG Biofeedback
-
1 terapeuta behawioralny
-
1 terapeuta arteterapii
-
1 terapeuta terapii ręki
-
1 terapeuta komunikacji alternatywnej metodą Makaton
-
1 psycholog
-
1 koordynator zadań ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego.
W 2019 r. łącznie zrealizowano 2614 godzin zajęć bezpośredniej pracy z dzieckiem i jego rodzicem/opiekunem prawnym, w tym:
-
terapia logopedyczna – 909 godzin zajęć
-
terapia pedagogiczna – 330 godzin zajęć
-
rehabilitacja ruchowa – 763 godziny zajęć
-
integracja sensoryczna – 172 godziny zajęć
-
terapia surdopedagogiczna – 38 godzin zajęć
-
terapia EEG Biofeedback – 52 godziny zajęć
-
terapia behawioralna dziecka z autyzmem – 149 godzin zajęć
-
arteterapia – 52 godziny zajęć
-
terapia ręki – 50 godzin zajęć
-
komunikacja alternatywna metodą Makaton – 22 godziny zajęć
-
terapia psychologiczna – 77 godzin zajęć
Dzieci kwalifikowano na zajęcia w oparciu o analizę opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, zgodnie z potrzebami dziecka oraz na podstawie konsultacji z rodzicami. Zajęcia trwały 60 minut i odbywały się według ustalonego harmonogramu.
Terapię prowadzono zgodnie z założeniami zawartymi w opracowanych indywidualnych programach wczesnego wspomagania rozwoju dla każdego dziecka objętego zajęciami WWRD. Prowadzono systematyczną, ścisłą współpracę z rodzicami, zgodnie z potrzebami i możliwościami dziecka i jego rodziny. Zajęcia odbywały się w przeznaczonych do tego gabinetach specjalistycznych, korzystano z bogatego zasobu sprzętów, pomocy i materiałów terapeutycznych.
AUTOR i FOT. Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Lubinie