Od dzisiaj można rezerwować wizytę w ZUS online – wystarczy mieć komputer z kamerą i mikrofonem lub smartfon. E-wizyta, czyli wideorozmowa z ekspertem z ZUS, to nowa e-usługa, dzięki której można załatwić sprawę z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, bez wychodzenia z domu, co dzisiaj w czasie ograniczeń związanych z epidemią jest szczególnie ważne zarówno dla pracowników, jak i klientów ZUS.
Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Podczas e-wizyty pracownicy ZUS odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze godzinach 9-14.30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 minut.
– Jeśli ktoś chce uzyskać informacje w swojej indywidualnej sprawie musi mieć przy sobie dokument tożsamości, który zostanie zweryfikowany w trakcie rozmowy z konsultantem – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Pracownik zada także dodatkowe pytania, aby uwierzytelnić osobę, z którą rozmawia. Ważne jest, żeby e-wizyta nie odbywała się w miejscach publicznych, gdzie panuje duży hałas i w zasięgu kamery mogą pojawić się osoby trzecie – dodaje.
Kamerę należy ustawić tak, aby tło było neutralne (np. ściana), a twarz być dobrze oświetlona.
– Konsultant musi wiedzieć, z kim rozmawia, gdy w grę wchodzi omówienie indywidualnej sprawy związanej z wykorzystaniem danych naszego klienta – zastrzega Kowalska-Matis.
E-wizyty są już możliwe w oddziałach ZUS w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu a od listopada usługa będzie dostępna we wszystkich naszych oddziałach.
Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę, należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również, czego rozmowa ma dotyczyć np. zasiłki, emerytury i renty czy założenie profilu PUE. Po zarezerwowaniu wizyty, dzień przed spotkaniem klient dostanie SMS z przypomnieniem o e-wizycie. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem mail.
– Po kliknięciu w otrzymany w mailu link – nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS – mówi rzeczniczka.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Więcej informacji na stronie https://www.zus.pl/e-wizyta