Wiemy, jak będzie wyglądać przyszła autostrada A4

14063

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu zdecydowała o przebiegu nowej autostrady A4 na terenie województwa dolnośląskiego. Przyszła trasa ma być gotowa do końca 2030 roku i być wyposażona w trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Fot. materiały prasowe

Z najnowszych danych opracowanych przez GDDKiA wynika, że autostradą A4 na newralgicznym odcinku od Krzyżowej do Wrocławia jeździ każdej doby nawet 120 tysięcy pojazdów. Droga nie ma pasów awaryjnych i niemal codziennie dnia dochodzi na niej do wypadków, nierzadko tych tragicznych.

Trasa już od wielu lat wymaga remontu, a GDDKiA od długiego czasu zbiera dokumenty dotyczące tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. 

– Rozpatruje się budowę nowej jezdni wzdłuż istniejącej trasy z trzema pasami ruchu, pasem awaryjnym i wykorzystanie na drugą jezdnię obecnego śladu. W takim kierunku obecnie trwają prace, które mają się zakończyć wyborem ostatecznego wariantu i wystąpieniem o decyzje środowiskowe – informuje Lidia Markowska, dyrektor dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA

Początkowo pod uwagę brano aż dziewięć koncepcji budowy nowej drogi. Ostatecznie wybrano dwie. Obie zakładają, że na odcinku od Krzyżowej do Kostomłotów droga będzie przebiegała po starym śladzie. Na przyszły rok zaplanowano jeszcze spotkania z samorządowcami, podczas których ma zostać omówiony przyszły kształt całej A4.

– Po tych wszystkich spotkaniach informacyjnych, inwentaryzacji, tych pracach projektowych powstanie tzw. analiza wielokryterialna, czyli dokonanie oceny wszystkich wariantów projektowych i wybór najbardziej optymalnego kierunku do dalszych prac. Naszym celem jest rok 2022, żeby dokonać już tego ostatecznego wyboru i wystąpić o decyzję środowiskową – tłumaczy dyrektor.

Cały dolnośląski odcinek autostrady a4 to fragment międzynarodowej trasy łączącej zachód i wschód Europy i to planiści również biorą pod uwagę, ale nie tylko.

– Bierzemy pod uwagę przede wszystkim obecny przebieg, dlatego, że jest to już pewien wypracowany korytarz komunikacyjny. Mamy punkty stałe, takie jak węzeł Krzyżowa, który został oddany do ruchu w 2009 r. Mamy też nowy węzeł Legnica Południe na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S3. On również jest dostosowany do rozbudowy o trzeci pas ruchu i pas awaryjny – podkreśla Lidia Markowska.

Według zapewnień GDDKiA po nowej autostradzie A4 z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym pojedziemy najpóźniej za 9 lat.


POWIĄZANE ARTYKUŁY