Wakacyjny dekalog

12

Aby po wakacjach pozostały miłe wspomnienia, aby nie kupować kota w worku i nie tracić urlopu na rozwiązywanie nieprzewidzianych problemów – należy o to zadbać przed podjęciem wiążącej decyzji urlopowej. Warto przeczytać poniższy dekalog:

1. Umowę należy zawierać najlepiej na piśmie i przeczytać uważnie, co podpisujemy. Postarajmy się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Jeśli zawarliśmy umowę przez internet – zapiszmy ją na swoim komputerze wraz z e-mailami.

2. Sprawdzajmy na mapie położenie miejscowości i adres hotelu, do którego jedziemy. Określenie w pobliżu może oznaczać dystans 10 kilometrów.

3. Zwracajmy uwagę na standard zakwaterowania (3*** w Hiszpanii to nie to samo co 3*** we Włoszech), również na jakość wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe opłaty.

4. Zadbajmy o ubezpieczenie. Sprawdźmy zasady i zakres ubezpieczenia. Pamiętajmy o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i sprawdźmy jak z niej korzystać.

5. Miejmy zawsze telefony kontaktowe pod ręką do rezydenta, biura podróży, do ambasady lub konsulatu.

6. Sprawdzajmy przewoźnika. Poznajmy prawa pasażera. Przewoźnicy spoza Unii nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów. W razie problemów linie lotnicze muszą udzielić nam informacji o naszych prawach.

7. Pakujmy rozsądnie swój bagaż. Sprawdźmy w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi on odpowiedzialności. Na walizkach umieśćmy przywieszki ze swoim nazwiskiem i adresem.

8. Reagujmy na bieżąco! Uszkodzony bagaż – na lotnisku należy wypełnić protokół i zachować jego kopię. Hotel inny niż w ofercie – zbierajmy dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta, dokumentację fotograficzną). Kupujemy produkt z gwarancją – sprawźmy czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Polsce.

9. Sprawdzajmy zasady składania reklamacji usługi turystycznej. Pomocniczo korzystajmy z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwia zdefiniowanie roszczenia wobec biura.

10. Pamiętajmy, doradzić i pomóc mogą: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Urząd Marszałkowski, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Europejskie Centrum Konsumenckie. W ramach wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? 33 instytucje, urzędy i organizacje na swoich stronach internetowych również informują o naszych prawach i obowiązkach.


POWIĄZANE ARTYKUŁY