Szkoła Podstawowa nr 8 w Lubinie jako jedyna w powiecie lubińskim przystąpiła do ogólnopolskiego programu „Niebieska Skrzyneczka”. Jego celem jest wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz budowanie empatycznej atmosfery w szkołach.
Uroczysta inauguracja projektu na Dolnym Śląsku odbyła się 5 września w Stroniu Śląskim. Wzięli w niej udział m.in. specjaliści z lubińskiej „Ósemki”, przy wsparciu Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Projekt został objęty patronatami honorowymi UNICEF Polska, Dolnośląskiej Kurator Oświaty, Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

– „Niebieska Skrzyneczka” to ogólnopolski projekt, którego celem jest wzmacnianie wsparcia psychicznego w szkołach, promocja wsparcia rówieśniczego i tworzenie empatycznych środowisk edukacyjnych. Skrzyneczka oficjalnie zaczęła funkcjonować w naszej szkole 22 września. Każdy uczeń może anonimowo zgłosić problem swój lub kolegi, a wszystkie sygnały trafiają do specjalistów, którzy na bieżąco reagują – mówi dyrektor szkoły, Chrystian Halicz.
Pedagodzy podkreślają, że narzędzie to szczególnie pomaga uczniom nieśmiałym i tym, którzy obawiają się otwartej rozmowy o swoich trudnościach. – Dzieci mogą zgłaszać nie tylko konflikty z rówieśnikami, ale też problemy rodzinne czy trudne doświadczenia spoza szkoły. Czasem wystarczy rozmowa, by rozwiązać poważny w oczach dziecka problem. W dobie internetu, kiedy większość relacji młodych ludzi przenosi się do sieci, taka forma wsparcia jest szczególnie ważna – dodaje pedagog szkolny Rafał Kucharski.

„Niebieska Skrzyneczka” w lubińskiej „Ósemce” została ustawiona w miejscu poza zasięgiem monitoringu, by uczniowie mieli pełne poczucie anonimowości i bezpieczeństwa. Skrzynka jest sprawdzana codziennie przez specjalistów, a zgłoszenia traktowane są priorytetowo – jak zapewniają pedagodzy, już pierwsze wiadomości znalazły swoje pozytywne rozwiązanie.
Projekt powstał z inicjatywy Marceliny Maciąg, prezeski Fundacji Kintsugi, od lat zaangażowanej w działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
– Dla nas to ogromna wartość i uzupełnienie działań, które już prowadzimy w zakresie wsparcia psychologicznego. Najważniejsze jest to, by dzieci wiedziały, że nigdy nie są same ze swoimi problemami – podsumowuje dyrektor Halicz.
Fot. BM