Cel to nowoczesne szkoły, w których zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań – lubińskie szkoły otrzymały dotacje w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”.
Projekt dotyczy wyłącznie szkół podstawowych. Jak potwierdza Andrzej Pudełko, naczelnik wydziału oświaty w lubińskim magistracie, tutejszym dziewięciu placówkom przyznano łącznie 1,5 mln zł.
– W ramach projektu szkoły będą mogły zakupić do swoich pracowni m.in.: drukarki 3D, sprzęt do nagrań, czyli kamery, mikrofony czy oświetlenie; mikrokontrolery z sensorami czy stacje lutownicze – wylicza naczelnik Pudełko.
Zakupiony sprzęt ma trafić do szkół do końca wakacji tego roku, tak, by od września uczniowie mogli już korzystać z nowoczesnych pracowni.
Problemem jest jednak bardzo krótki czas na realizację tego projektu – dostawa sprzętu ma się odbyć w ramach normalnego postępowania przetargowego, które zwykle trwa minimum kilka tygodni. Tymczasem – według rządowych założeń – do końca tego roku kalendarzowego trzeba rozliczyć aż 60 procent dotacji. – Przypuszczam, że trzeba będzie wnioskować do ministerstwa o wydłużenie tego terminu – dodaje Andrzej Pudełko.
Póki co, przetarg na dostawę sprzętu do laboratorium ogłosiły trzy lubińskie podstawówki – SP 8, 10 i 14. Czas na zgłaszanie się chętnych upływa 13 grudnia. W najbliższych dniach przetargi mają ogłosić kolejne szkoły.
Dodajmy, że „Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w kancelarii premiera.
Jak podaje ministerstwo, celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach „Laboratoriów Przyszłości” organy prowadzące szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.