W labiryncie Minotaura. Godzina Kodowania

345

Godzina Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week, USA), jest największą inicjatywą edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów z całego świata. W Szkole Podstawowej nr 9 w Lubinie oprócz lekcji w pracowniach komputerowych w Scratchu odbywały się również nietypowe zajęcia z kodowania, do których nie było potrzebne przygotowanie informatyczne czy w zakresie programowania.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

– Nie wszyscy zostaną informatykami, niektórzy wybiorą inny zawód, ale w naszym świecie informatyka to podstawa. Trzeba myśleć nietypowo, szukać błędów i starać się je poprawiać. Takie zajęcia z w ramach Godziny Kodowania miały na celu wdrażanie do podstaw planowania i programowania. Ważne są nasze umiejętności. Ważne jest to, abyśmy nie tylko klikali, ale żebyśmy zrozumieli sens Internetu. Właśnie temu służy kodowanie. Klasa V b bierze udział w ogólnopolskim programie „Cybernauci – bądź bezpieczny w sieci” i „Mistrzowie kodowania”, dzięki czemu zrodził się pomysł na stworzenie projektu dla całej społeczności szkolnej klas IV – VI, aby przez kodowanie bez komputera przypomnieć zasady bezpiecznego korzystania z Internetu – mówi Krystyna Węgrzyn, nauczycielka matematyki i zajęć komputerowych w SP 9 w Lubinie.

„W labiryncie Minotaura” to projekt, który realizowany był w SP nr 9 w ramach Godziny Kodowania. W czasie lekcji omawiano zasady korzystania z Internetu. Uczniowie z klasy V b wraz z nauczycielką Krystyną Węgrzyn ułożyli na korytarzu labirynt z butelek. Umieścili w nim pytania dotyczące Internetu. Później uczniowie innych klas odpowiadali na pytania i przechodzili przez labirynt. Obok dzieci powiesiły swoje plakaty z zasadami komunikacji przez Internet.

– Podobały mi się te zajęcia, ponieważ było w tym trochę zabawy, ale też nauki. Najciekawsze było to, jak układaliśmy butelki w kształt labiryntu w czasie lekcji, a później w czasie przerw inne klasy przechodziły przez labirynt. Na pewno chciałbym, aby takich zajęć było więcej i nie mogę się doczekać kolejnych – mówi Alicja Wieczorek z klasy V b.

– Jest to ciekawy zakodowany projekt, ponieważ mogliśmy sprawdzić swoje umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa w Internecie. Na pewno nam się to przyda – dodaje Weronika Popów z klasy VI b.

sp-nr-9-20

„W labiryncie Minotaura” nie były jedynymi zajęciami w ramach Godziny Kodowania. Klasa IV a z Elżbietą Tomczyszyn przygotowała kodowanie w różnych językach. Głównym hasłem było kodowanie w języku migowym.

– Tworzyliśmy wyrazy, na których trzeba było napisać „kodowanie”. Kodowanie polegało na tym, żeby ludzie, którzy potrafią mówić i słuchać, dowiedzieli się np. w języku migowym jak jest między innymi uczeń. Ja przygotowałem plakat, w którym zakodowełem dwanaście wyrazów: Lubin, Mistrzowie Kodowania, uczeń i inne – mówi Szymon Chrzanowski z klasy IV a.

Następnego dnia klasa II a wraz z wychowawczynią Anną Koszewską „zakręciła się świątecznie” i zakodowała „zakręcone choinki”. Projekt powstał spontanicznie, ponieważ uczniowie przez cały rok zbierają zakrętki od butelek.

Plan pracy i podział czynności zaproponowali sami uczniowie. Pierwsza grupa uczniów posegregowała zakrętki według kolorów. Druga grupa zakodowała sposób przyklejania zakrętek, a trzecia przygotowała trójkąty z brystolu. Wszyscy uczniowie zapoznali się z kodem i sposobem przyklejania zakrętek. Wyklejane były dwie choinki, jedna chłopców i druga dziewczynek. Prace trwały trzy godziny i przyniosły dzieciom wiele radości, dały także możliwość doskonalenia umiejętności współpracy.

– To była fajna zabawa – mówi Ania Mieńko z klasy II a, zaś Wiktoria Demianiuk dodaje, że takie zabawy z kodowaniem mogłyby być codziennie.

Rodzicom, którzy widzieli zaangażowanie swoich pociech bardzo spodobał się ten pomysł.

– Organizując takie zajęcia przygotowujemy się powolutku do wprowadzenia kodowania jako stały elementu programu szkolnego. Chcemy, aby nasi uczniowie również przez kodowanie uczyli się myślenia, szukania błędów i sposobów na ich rozwiązanie – podsumowuje Krystyna Węgrzyn.

Szkoła Podstawowa nr 9 w Lubinie


POWIĄZANE ARTYKUŁY