Uruchomiono rejestr, który ma ułatwić kontakt urzędnika z obywatelem

490

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło Rejestr Danych Kontaktowych (RDK). Ma on usprawnić komunikację urzędników z obywatelami – zamiast wysyłać pismo zadzwonią. Wpis do niego jest dobrowolny.

Fot. Pixabay

RDK uruchomiony został 22 grudnia, w ramach Systemu Rejestrów Państwowych.

– Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.

Fot. Ministerstwo Cyfryzacji

– RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług – mówi szef Ministerstwa Cyfryzacji. – Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów – SMS czy e-mail są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej – dodaje minister.

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy – z wyprzedzeniem – będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Do dnia uruchomienia RDK ponad 2 tys. pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty.

Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.

Fot. Pixabay

Swoje dane do RDK można przekazać na dwa sposoby. Można to zrobić online. Wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, trzeba mieć profil zaufany.

Jeśli chcemy przekazać do RDK swój numer telefonu i adres e-mail – trzeba mieć pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy wpisać dane w odpowiednie pola, zalogować się profilem zaufanym. Potwierdzić dane kodami, które otrzymamy e-mailem oraz SMS-em i gotowe.

Kody, które otrzymamy są ważne przez 24 godziny. Można ich użyć, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

Swoje dane można przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Źródło Ministerstwo Cyfryzacji