– Mamy nową ofertę. Czy mogę zająć minutkę? – jednym na dźwięk tych słów włos się jeży na głowie, inni wysłuchują konsultanta, przyjmując zaproszenia i „cudowne” gadżety. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że nękanie klientów telefonami jest nie tylko nieetyczne, ale i karalne. Za takie procedery urząd nałożył karę finansową m.in. na byłą spółkę sprzedającą garnki – Philipiak Polska.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pisały osoby, które skarżyły się na niechciane telefony z zaproszeniami na pokazy naczyń do gotowania marki Philipiak. Urząd wszczął postępowanie w tej sprawie.
Efektem jest nałożenie kary finansowej na spółkę Smak i Zdrowie z Warszawy, wcześniej działającej pod nazwą Philipiak Polska. Urząd ustalił, że zlecała ona innej firmie, aby w jej imieniu dzwoniła do konsumentów i zapraszała na pokazy naczyń do gotowania. Jednak nie miała na to ich zgody.
Prezes UOKiK uznał, że spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę finansową ponad 35 tys. zł (35 388 zł). Decyzja nie jest prawomocna.
– czytamy na stronie UOKiK.
To nie pierwsza tego typu decyzja, dotycząca naruszenia prawa telekomunikacyjnego. W ubiegłym roku spółka ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich zgody.
UOKiK przypomina, że każdy przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego lub zleca to innej firmie, powinien mieć na to jego wyraźną zgodę. Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Nie można o nią pytać na początku rozmowy. Zgodnie z prawem, trzeba wcześniej uzyskać zgodę klienta na taki kontakt. Konsument powinien wiedzieć komu, w jakim celu i w jakim zakresie jej udziela.
Jeśli mieszkańcy z naszego powiatu odbierają niechciane telefony, mogą zwrócić się ze skargą do powiatowego rzecznika konsumentów w Lubinie. Skontaktować można się telefonicznie 76 7467130 lub e-mailowo rzecznikkonsumentow@powiat-lubin.pl.
Przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego powinien mieć na to jego wyraźną zgodę. Nie wystarczy zapytać o nią w trakcie rozmowy. Przekonała się o tym firma Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) https://t.co/LDX3mf3jnP pic.twitter.com/lAZbYECaW7
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 14 maja 2019