Ukradli ponad 340 tys. zł!

2756

Od początku roku – w niewiele ponad 80 dni – w Lubinie aż 55 razy doszło oszustw, gdzie przestępcy metodą na wnuczka bądź policjanta wyłudzili pieniądze od mieszkańców. Lubinianie stracili łącznie ponad 343 tys. zł. Za skradzione pieniądze można by kupić nowoczesny, szybki radiowóz lub spore mieszkanie. Bądźmy czujni, nie dajmy się okraść – apeluje po raz kolejny aspirant sztabowy Krzysztof Pawlik, zastępca oficera prasowego KPP Lubin.

Niestety, oszustwa metodą na wnuczka, policjanta czy pracownika banku, stały się ulubioną metodą działania przestępców na terenie całego kraju, którzy w białych rękawiczkach, za pomocą telefonu, okradają innych z oszczędności życia.

– W Lubinie od początku roku przyjęto 55 zawiadomień, dotyczących oszustw, w których mieszkańcy naszego powiatu utracili pieniądze w kwocie 343 379 złotych – przyznaje asp. sztab. Pawlik.

Ile przestępstw, tyle niemal historii, którymi oszuści raczą swoje ofiary. – W ostatnim czasie sporo zgłoszeń dotyczyło fałszywych doradców inwestycyjnych. Jedni sami kontaktowali się ze swoimi ofiarami, w innych przypadkach mieszkańcy skuszeni reklamą na przykład w internecie sami prosili o kontakt. Dwa dni temu mieszkanka Lubina straciła w ten sposób ponad 57 tysięcy złotych, po tym jak od stycznia namawiana przez rzekomego doradcę inwestowała na giełdzie. Całość okazała się fikcją, kiedy chciała wypłacić choć część pieniędzy – mówi asp. sztab. Pawlik.

Inne sytuacje dotyczą telefonów od rzekomych „pracowników banku”, którzy namawiają do zainstalowania aplikacji chroniącej pieniądze, lub przelania ich celem ochrony przed szajką złodziei. Tak właśnie 33-latek z Lubina stracił ponad 46 tysięcy złotych.

Zdarzają się też oszustwa podczas sprzedaży lub kupowania przedmiotów przez internet. Oszuści albo wysyłają link do zamówienia kuriera lub potwierdzenia opłaty, albo wystawiają przedmioty, których nigdy nie mieli i nie mają zamiaru sprzedać. Musimy być ostrożni i sprzedając swoje rzeczy nie powinniśmy wychodzić poza platformę sprzedażową. Natomiast kupując towary, powinniśmy sprawdzać opinię i nie sugerować się kusząco niską ceną.

Każdorazowo potwierdzając transakcję bankową lub kod BLIK – zwracajmy uwagę na kwotę i to co zatwierdzamy!

Pamiętajmy! Każdy telefon od osoby, w którym jesteśmy proszeni o pieniądze, hasła, kody dostępu lub instalowanie jakiejś aplikacji powinny się kończyć tak samo! Wciśnięciem czerwonej słuchawki i przerwaniem połączenia. Niemal na pewno to oszustwo, bądźmy więc nieufni i nie dajmy się nabrać oszustowi.


POWIĄZANE ARTYKUŁY