Układy wydechowe w praktyce. Co trzeba wiedzieć?

76

Konstrukcja poszczególnych pojazdów spalinowych dla wielu osób stanowi tajemnicę. Nie każdy ma czas zgłębiać na ten temat wiedzę lub po prostu może się tym nie interesować. Z drugiej strony, jeśli już posiadamy własny samochód to dobrze jest rozumieć, w jaki sposób działa, jakie mechanizmy zawiera i z jakich części się składa. Zacznijmy od układu wydechowego, czyli absolutnych podstaw.

Układy wydechowe – co to jest?

Podczas procesu spalania paliwa w komorach silnika, powstają spaliny. Te z kolei trzeba jakoś odprowadzić i dzieje się to właśnie przy pomocy układy wydechowego. Jego charakterystycznym elementem jest tzw. rura wydechowa.

Nasz samochód spalając paliwo generuje energię, która wykorzystywana jest do jego napędu. Bezpośrednim produktem tego procesu są spaliny – toksyczne mieszanki gazów. Pojazd odprowadza je do środowiska zewnętrznego, dzięki układowi wydechowemu, który jednak posiada jeszcze kilka istotnych funkcji.

Przede wszystkim, podczas odprowadzania spalin powstaje dość drażniący ucho hałas. Prawidłowo działający układ wydechowy redukuje owe dźwięki, co wpływa bezpośrednio na komfort kierowcy. Tutaj nieodzownym elementem staje się tzw. tłumik – więcej na ten temat dowiecie się tutaj: https://adamot.pl/wydech-uklady-wydechowe-tlumik-110000-110000. Poza tym, układ wydechowy pełni też funkcję filtra, bo większość spalin zostaje oczyszczona z toksycznych cząsteczek zanim trafi do środowiska.

Ogromnie istotne jest również utrzymanie jak najwyższej temperatury spalin, a także zagwarantowanie płynnego przepływu gazów przez cały układ wydechowy. W zasadzie jest on płucami naszego pojazdu spalinowego.

Kilka słów więcej

Technologie związane z szeroko pojętą motoryzacją oraz próby ekologicznego podejścia do takich pojazdów, zaowocowały licznymi zmianami w projektowaniu układów wydechowych.Wśród nich warto wymienić chociażby tzw. układ jednoprzewodowy.

Konstrukcja układu wydechowego w zależności od wersji może być dla laików zupełnie niezrozumiała. Generalnie, składa się on z kilku kluczowych części, z których jako pierwszą należy wymienić kolektor najczęściej wykonany z żeliwa. Jest on niejako bazą w łączeniu cylindrów silnika i odcinków przewodów. Kolejne elementy instalowane są do podwozia za pomocą specjalnych wieszaków wykonanych z gumy, które niwelują wszelkie drgania wywoływane pracą silnika.

Zdecydowanie najważniejszym elementem układu wydechowego jest tłumik. To on pozwala redukować nieprzyjemny hałas, jaki powstaje podczas przemieszczania się spalin i związanym z tym ciśnieniem. Oczywiście, ich skuteczność będzie się różnić w zależności od danej konstrukcji, bo na rynku dostępnych jest wiele rodzajów tłumików. Przed ewentualnym zakupem należy zrobić dokładny research, choć w przypadku totalnego braku wiedzy, zawsze warto poradzić się specjalisty i złożyć wizytę w warsztacie samochodowym.

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY