Tysiące dowodów do wymiany w Lubinie, miliony w Polsce

20

Ponad 5 mln Polaków będzie musiało w tym roku wymienić dowód osobisty. Kończy się bowiem ważność dokumentów wydanych w 2007 roku. W samym Lubinie – według szacunków – przez najbliższych dziesięć miesięcy nowe dowody będzie musiało wyrobić 13 tysięcy mieszkańców. Aby uniknąć kolejek, można zawnioskować on-line, do czego zachęca ministerstwo, dodając, że elektroniczny wniosek o wydanie dowodu został właśnie poprawiony.

Urzędnicy zajmujący się dowodami osobistymi będą mieli w tym roku sporo pracy. W Lubinie liczba wydanych dowodów osobistych będzie wyższa o kilka tysięcy niż zazwyczaj. W sumie jeszcze o nowy dowód powinno zwrócić się około 13 tysięcy lubinian, a sporo już przez dwa miesiące wydano. Dla porównania dodajmy, że w 2016 roku w Lubinie wydano ponad 9,8 tys. dowodów osobistych.

Największe natężenie ma nastąpić pod koniec roku. Podobnie zresztą, jak w całej Polsce. Z szacunków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, wynika, że w tym roku ponad 8 mln obywateli będzie składać wnioski o nowy dowód osobisty. Ponad 5 mln osób upływa 10-letni termin ważności ich dotychczasowych dokumentów, a pozostałe 3 mln to osoby, które o nowy dowód będą wnioskować z innych powodów, takich jak np. zagubienie, zniszczenie czy kradzież.

Tylko w marcu straci ważność 324 tys. dowodów osobistych, zaś pod koniec roku, w październiku 676 tys., w listopadzie 552 tys. i w grudniu 435 tys.

Również w przyszłym roku liczba dowodów, którym upływa ważność jest znacząca – sięgnie 2,5 mln.

Osoby, którym kończy się termin ważności dokumentu, mogą złożyć wniosek na 30 dni przed jej upływem. Dowód powinien być gotowy po około 3 lub 4 tygodniach. Jeśli wniosek złożymy w urzędzie, otrzymamy informację, na jakiej stronie internetowej i w jaki sposób możemy śledzić powstawanie naszego dokumentu.

Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji zachęca jednak, by nie chodzić do urzędu, ale wypełnić wniosek on-line. Ministerstwa udostępniły poprawiony wniosek elektroniczny o wydanie czy wymianę dowodu osobistego. Z takiej elektronicznej usługi można było korzystać wcześniej, ale wniosek o wydanie dowodu osobistego w poprzedniej wersji był dla użytkowników mało czytelny i mało intuicyjny. Dodatkowo zaś na platformie ePUAP było go trudno odnaleźć.

Dzięki wprowadzonym zmianom nie będzie już możliwe składanie wniosków niekompletnych (np. takich, w których nie wpisano imienia, czy miejsca urodzenia). System nie dopuści także do wysłania wniosku bez fotografii osoby, a także bez jej podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub potwierdzonego Profilem Zaufanym ePUAP.

Co zrobić by skorzystać z możliwości elektronicznego składania wniosku o nowy dokument? Należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl. Tam, już na samej górze widoczny jest baner, który po kliknięciu przekierowuje w odpowiednie miejsce. Po zalogowaniu przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO), należy wypełnić wniosek i załączyć do niego zdjęcie, po czym podpisać wniosek przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO) i wysłać elektronicznie do urzędu.

Jeśli nie mamy jeszcze Profilu Zaufanego (eGO), możemy go w prosty i szybki sposób założyć, a potwierdzić (bez konieczności odwiedzania urzędów) za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Obecnie możliwość taką oferują swoim klientom banki PKO BP, ING oraz Millennium. W najbliższym czasie dołączą kolejne.

Dzięki temu w obu przypadkach można zaoszczędzić jedną wizytę w urzędzie. Po odbiór gotowego dowodu trzeba jednak udać się do urzędu osobiście.

źródło: redakcja, Kurier PAP – www.kurier.pap.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY