Trwa planowanie nowego przebiegu A4

7325

Trwa opracowanie koncepcji przebudowy lub budowy całkowicie nowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Krzyżową a Wrocławiem. W ramach tej drugiej opcji pojawiają się już pierwsze szkice, którędy autostrada miałaby przebiegać. Szczegóły poznamy za kilka miesięcy.

fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rok temu rozpisała przetarg na dokonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej autostrady A4. Planiści mają opracować trzy opcje. Jedna z nich zakłada budowę dodatkowego pasa ruchu i pasów awaryjnych w obie strony. W praktyce oznaczałoby to, że istniejąca droga połączyłaby się w jedną nitkę w kierunku granicy. Na południu obecnej A4 dobudowane zostałyby trzy pasy i pas awaryjny.

– A4 od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. Nie posiada pasa awaryjnego, który występuje jedynie na krótkich odcinkach, brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych, geometria większości węzłów nie jest dostosowana do panujących standardów. Wzrastające z roku na rok natężenie ruchu w newralgicznych momentach sięga ponad 100 tys. pojazdów na dobę. Wypadki, kolizje lub awarie tworzą wielokilometrowe zatory drogowe, które utrudniają kierowcom szybkie przemieszczanie się – mówi Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Druga z koncepcji zakłada budowę nowej autostrady od Wrocławia do Legnicy. W tym przypadku pojawiły się już trzy propozycje nowych korytarzy. Potencjalne warianty tych dróg zostały zawarte na mapach.

– Projektanci w swoim opracowaniu uwzględniają również przebieg drogi ekspresowej S5 oraz drogi ekspresowej S8. Podstawą do tego typu działań jest podpisane 25 września rozporządzenie, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa. W najbliższym czasie odbędą się również spotkania konsultacyjne z mieszkańcami w sprawie koncepcji budowy A4 – dodaje Szumiata.

Ostatnia z opcji to budowa całkiem nowej drogi od Wrocławia do samego węzła Krzyżowa w okolicach Bolesławca. Przy każdym wariancie punkt poboru opłat w podwrocławskich Karwianach przestaje istnieć, podobnie jak wiele zjazdów na obecnej autostradzie. Nowe bramki pojawiłyby się najpewniej bliżej granicy niemieckiej i cała autostrada na tym odcinku byłaby drogą płatną.

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został jeszcze w latach 30. XX wieku. W maju tego roku została podpisana umowa na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze studium korytarzowym A4. Firma WYG International Sp. z o.o. z Warszawy ma od tego czasu 270 dni na realizację tego zadania. Pozwoli ona na podjęcie dalszych decyzji w kwestii autostrady. Realizacja tej inwestycji wraz z potrzebną dokumentacją może potrwać minimum 8 lat. Jej szacowany koszt to około 9 mld zł.


POWIĄZANE ARTYKUŁY