Troje lubinian dało się oszukać

5999

Dla nas to wygoda i oszczędność czasu, dla drugiej strony – łatwy sposób na zarobek. Przekonało się o tym troje lubinian, którzy stali się ofiarami oszustów podczas zakupów przez internet. Policjanci ponawiają przy tym apele: zachowajmy ostrożność i sprawdzajmy dokładnie oferty, które wydają nam się świetną okazją.

Fot. Karolina Grabowska/Pexels

Lubinianie robili zakupy poprzez popularne platformy internetowe. Pierwszy z pokrzywdzonych znalazł ogłoszenie sprzedaży dwóch markowych, najnowszych telefonów komórkowych za kwotę 6 tys. zł.

– To już powinno wzbudzić jego czujność, ponieważ średnio rynkowa wartość jednego to właśnie taka kwota. 50-latek dokonał przelewu, a na adres jego domu przyszła pusta paczka. Po krótkim kontakcie z rzekomym sprzedawcą, mężczyzna odzyskał jedynie 500 złotych, tracąc tym samym kwotę 5,5 tys. zł – informuje asp. sztab. Krzysztof Pawlik, zastępca oficera prasowego KPP Lubin.

Druga osoba chciała na tej samej platformie zakupić przyczepę kempingową. – Po wpłaceniu zaliczki w wysokości 1,5 tys. zł kontakt z fałszywym sprzedawcą się urwał. Trzeci z mężczyzn zgłosił przy Traugutta 3 oszustwo, polegające na wysłaniu mu podrobionego towaru, którego faktyczna wartość jest dużo niższa niż tego, który był oferowany do sprzedaży – informuje asp. sztab. Pawlik.

Kierując się kilkoma prostymi zasadami podczas zakupów przez internet, możemy znacznie ograniczyć ryzyko, że złapiemy się na haczyk rzucony przez przestępców. Co należy zrobić zanim na naszym ekranie klikniemy ikonkę „kup teraz”?

• należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie – wykorzystujemy do tego fora internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji (np.: ceneo.pl lub opineo.pl),

• należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line, np. pod adresem krs-online.com.pl,

• należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu,

• w razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera,

• dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia,

• ważną sprawą jest fakt istnienia na stronie sklepu protokołu szyfrowania danych podczas dokonywania zakupów,

• przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia,

• nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją” (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary),

• po zakończonej aukcji należy odczekać kilka godzin i skontaktować się samemu ze sprzedającym w celu potwierdzenia danych potrzebnych do dokonania przelewu, pamiętając że błyskawicznie otrzymany po zakończonej aukcji e-mail może być spreparowany przez oszusta.

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa?

Przede wszystkim należy:

• jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu

• zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y

• zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji

• gdy do oszustwa doszło na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, sposób kontaktu ze sprzedającym – jego e-mail, nr telefonu, adres (korespondencja e-mail powinna być zapisana w formie elektronicznej, np. w formacie *.eml), sposób dokonania zapłaty – przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem

• policja zachęca również do kontaktu z Rzecznikiem Praw Konsumenta w Starostwie Powiatowym w Lubinie przy ul. Kilińskiego 12b, w pokoju nr 29. Czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.30. Z rzecznikiem można się kontaktować pod numerem telefonu 76 746 71 30 lub wysyłając e-mail na adres l.dajewski@powiat-lubin.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY