Tłumy uchodźców w ZUS

102

Prawie 1700 klientów odwiedziło w czasie minionego weekendu placówki ZUS na Dolnym Śląsku. Złożonych zostało ponad 2,3 tys. wniosków o 500+. Od soboty ZUS udostępnił wersję PUE, która umożliwia założenie indywidualnego konta a następnie jego obsługę osobom posługującym się językiem ukraińskim. Nowe oprogramowanie zostało przez ZUS przygotowane specjalnie dla uchodźców z Ukrainy.

W miniony weekend 1680 uchodźców zostało obsłużonych przez pracowników ZUS. W tym 798 w placówkach na terenie oddziaływania wałbrzyskiego oddziału ZUS, 678 wrocławskiego oddziału i 304 legnickiego.

– W czasie tych weekendowych dyżurów, które pełnili nasi pracownicy dla uchodźców – zakładane były konta na naszej platformie internetowej i składane wnioski o wypłatę z programu 500+. – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Według rzeczniczki niektórzy klienci przychodzili już z założonym przez telefon kontem na PUE ZUS po to żeby potwierdzić tożsamość i złożyć wniosek o wypłatę 500+. Do założenia konta potrzebny jest numer PESEL, adres email, polski numer telefonu oraz dokument potwierdzający tożsamość (paszport).

– Samodzielne założenie konta nie jest trudne tym bardziej, ze można to zrobić w języku ukraiński. W czasie zakładania konta na PUE jest możliwość wyboru języka. Konto można, więc założyć samodzielnie korzystając np. ze smartfonu lub jeśli ktoś ma z tym problem może przyjść do ZUS – zapewnia Kowalska-Matis.

Rzeczniczka przypomina, że po samodzielnym założeniu konta na PUE ZUS trzeba je jednak potwierdzić w uprawnionej do tego instytucji lub podczas wizyty w ZUS.

– W naszych placówkach są specjalne stanowiska, przy których obsługiwani są uchodźcy. Na miejscu jest także tłumacz, który pomaga osobom nieznającym języka polskiego – zapewnia Kowalska-Matis.

Samodzielnie założenie konta jest stosunkowo proste dla osób, które serfują w Internecie. Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany gdyż wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS żeby potwierdzić swoją tożsamość.

– Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym – mówi Kowalska-Matis.

Do dyspozycji klientów jest także specjalna infolinia w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Chodzi o te osoby, które przybyły do Polski po 23 lutego tego roku w wyniku konfliktu zbrojnego w Ukrainie. Wśród osób obsługujących infolinię są także uchodźcy z Ukrainy.

Infolinia jest dostępna w dni robocze – od poniedziałku do piątku – w godzinach od 8: 00 do 18: 00 pod numerem 22 444 02 55 (opłata według stawek operatorów). Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać mailem na adres UA@zus.pl. Wśród osób obsługujących infolinię są m.in. uchodźcy z Ukrainy.


POWIĄZANE ARTYKUŁY