Minęło już pięć miesięcy odkąd do użytku oddano ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Kilka dni temu przez znajdujące się na trasie tunele przejechał milionowy kierowca. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu chciałaby poznać tę osobę, ponieważ przygotowała dla niej niespodziankę.
Nowy, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów, obejmując aż 69 obiektów inżynierskich. Jego kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości ok. 2,3 km (TS-26, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz ok. 320 m (TS-32, niedaleko miejscowości Gostków.).
Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Składa się z dwóch naw – jedną prowadzi jezdnia w kierunku granicy, drugą – w stronę Legnicy. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, pas awaryjny o szerokości 2,5 m, obustronne chodniki dla obsługi i ewakuacji (1 m szerokości) oraz opaski techniczne (0,5 m). Obie nawy są połączone dziewięcioma przejściami ewakuacyjnymi, rozmieszczonymi co 237,5 m. Osiem z nich stanowi drogę ewakuacyjną dla pieszych, a jeden to przejazd awaryjny zlokalizowany w połowie długości tunelu. Pełni on również funkcję przejścia ewakuacyjnego i jednocześnie jest przeznaczony do działań służb ratowniczych. Jezdnia na wjazdach do tunelu jest… podgrzewana. Ma to zapobiegać jej oblodzeniu.
Z kolei krótszy z tuneli zrealizowano metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Podzielono go na 27 segmentów. Po wykonaniu wykopu przystąpiono do etapu fundamentów, następnie wykonano ściany, po czym przystąpiono do zakrycia ścian poprzez betonowanie kaloty tunelu. Następnym etapem było wykonanie robót branżowych i drogowych, czyli systemy oraz nawierzchnia, a na samym końcu przystąpiono do zasypania tunelu i odtworzenia terenu nad obiektem.
Kilka dni temu GDDKiA we Wrocławiu odnotowała milionowy przejazd wspomnianymi tunelami. Teraz pracownicy Dyrekcji szukają kierowcy, który prawdopodobnie nie jest nawet tego świadomy, że czeka go niespodzianka.
– Jeśli ktoś rozpoznaje swoje auto to prosimy o kontakt. Mamy niespodziankę – apeluje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.
Kilka dni temu odnotowaliśmy milionowy przejazd przez tunele drogowe na #S3 Kierowca z pewnością nie był tego świadomy Szukamy kierowcy Jeśli ktoś rozpoznaje swoje auto to prosimy o kontakt z @gddkia_wroclaw ☎️ Mamy niespodziankę https://t.co/wUdNrBTWz1 pic.twitter.com/B84OAiiyGW
— GDDKiA Wrocław (@GDDKiA_Wroclaw) January 4, 2025