Koleje Dolnośląskie starają się o ponad 30 mln złotych unijnego dofinansowania na rozbudowę zaplecza technicznego. Spółka złożyła wniosek o pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Planowana rozbudowa hal serwisowych ma kosztować prawie 45 mln zł. Przy wsparciu ze środków unijnych Koleje Dolnośląskie miałby przeznaczyć na ten cel 14 mln zł, resztę, czyli 85% wartości inwestycji, miałaby pochodzić z dofinansowania.
Jak tłumaczą władze spółki, rozbudowa zaplecza związana jest z inwestycjami taborowymi. W czerwcu Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę pięciu nowych pociągów elektrycznych, które wyprodukuje bydgoska PESA. Dodatkowo spółka jest w trakcie postępowań na zakup składów spalinowych oraz hybrydowych.
– Rozbudowując legnicką bazę serwisową chcemy w przyszłości samodzielnie wykonywać naprawy i przeglądy okresowe pociągów do poziomu P4. Dzięki temu zaoszczędzimy na serwisowaniu pojazdów kupionych kilka lat temu – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Inwestycja wpłynie pozytywnie na czas wykonywania przeglądów. Zostanie on znacznie skrócony w porównaniu do obecnie stosowanych procedur serwisowych, co przyczyni się do ograniczenia czasu wyłączenia serwisowanego taboru, którego przeglądy w tej chwili są realizowane przez firmy zewnętrzne.
Hala główna ma posiadać cztery tory serwisowe o długości 120 metrów, z których jeden będzie dedykowany na całoroczną, nowoczesną myjnię automatyczną. Koleje Dolnośląskie chcą wyposażyć się również w m.in. tokarkę podtorową, instalację do opróżniania nieczystości oraz nową stację paliw.
Dolnośląski przewoźnik właśnie rozstrzygnął ogłoszony na początku czerwca przetarg na projekt hali serwisowej. Przygotuje go krakowska Pracownia Projektowa F-11. Będzie odpowiedzialna za przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej, wizualizacji 3D planowanej hali, opracowanie przedmiaru robót oraz pełnego kosztorysu inwestycji.
– Realizacja planów inwestycyjnych Kolei Dolnośląskich nabiera tempa. Rozbudowa zaplecza technicznego to obok planów zakupu taboru najważniejsza inwestycja, która znacznie przyspieszy rozwój naszej oferty – mówi Stawikowski. – Wierzę, że przy wsparciu środków europejskich będziemy mogli uruchomić nasz rozbudowany kompleks serwisowo-remontowy na przełomie 2022 i 2023 roku – dodaje.
Koleje Dolnośląskie oczekują zakończenia prac projektowych do 31 grudnia 2020 r. Rozpoczęcie budowy zaplecza jest planowane na trzeci kwartał 2021 roku, natomiast uruchomienie nowego, w pełni funkcjonalnego kompleksu serwisowo-remontowego może nastąpić w pierwszym kwartale 2023 roku.