Kolejne zmiany, jakie posłowie chcą wprowadzić do samorządów, dotyczą zatrudniania sekretarzy oraz ich obowiązków. Projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych zakłada, że w każdym urzędzie obligatoryjnie powstanie stanowisko sekretarza. Jego obsadzenie będzie jednak wyglądać nieco inaczej niż dotychczas.
Do tej pory sekretarz mógł zostać zatrudniony poprzez powierzenie mu obowiązków. Teraz będzie wybierany wyłącznie w drodze konkursu otwartego. Funkcję tę będzie mogła pełnić osoba z czteroletnim doświadczeniem na stanowisku urzędniczym, w tym co najmniej przez dwa lata na stanowisku kierowniczym.
Poza zmianami dotyczącymi sposobu zatrudnienia sekretarza, pojawiają się pomysły na uregulowanie ich funkcji, poprzez ścisłe określenie zakresu obowiązków. Na dziś sekretarz, niejako dyrektor generalny urzędu, zajmuje się właściwie wszystkim. Nie ma on ściśle określonych zadań, może więc w szerokim zakresie dbać o właściwe funkcjonowanie urzędu.
Pojawia się w związku z powyższym pytanie, czy uregulowanie jego obowiązków będzie korzystne czy niekorzystne dla funkcjonowania całej jednostki samorządu terytorialnego.