Ruszają pierwsze prace nad Koleją Aglomeracyjną Zagłębia Miedziowego

4299

Firma INFRA – Centrum Doradztwa przygotuje studium wykonalności Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego (KAZM). Umowa w tej sprawie zostały podpisana dziś w Lubinie.

Przedmiotem umowy jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla rozbudowy o drugi tor linii kolejowej 289, która prowadzi z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa, i budowę od podstaw linii Lubin – Polkowice – Głogów.

– Te dwie inwestycje pozwolą w przyszłości stworzyć projekt o nazwie Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego, w ramach którego powstaną połączenia dogodnie komunikujące obszar, na którym dziś mieszka około pół miliona osób – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Koszt opracowania studium wyniesie blisko 2,15 mln zł. To zadanie wzięło na siebie Województwo Dolnośląskie i kilka samorządów z naszego subregionu, w tym Lubin. Prace budowlane mają być już zadaniem PKP Polskich Linii Kolejowych.

– My, ze strony rządowej, zapewniamy finansowanie dla tego projektu – mówię tu o jego finalnej realizacji. Będzie to zapewne wartość ponad miliarda złotych – deklaruje Krzysztof Kubów, szef gabinetu politycznego premiera. – Myślę, że do 2026 roku będziemy mogli się cieszyć z kolei aglomeracyjnej w Zagłębiu Miedziowym – dodaje.

Możliwy przebieg KAZM (źródło: materiały prasowe)

Obecni na dzisiejszym podpisaniu umowy szefowie miedziowych samorządów są zgodni co do tego, że kolej jest warunkiem dalszego rozwoju regionu.

– Tak naprawdę będziemy mieć tramwaj łączący Legnicę, Lubin, Polkowice i Głogów – komentuje prezydent Lubina Robert Raczyński. – Miejscowości, które leżą blisko kolei, czeka intensywna rozbudowa mieszkalna i przemysłowa, w związku z tym apeluję do tych gmin, które nie są tu obecne, a przez których tereny projektujemy przeprowadzenie tej kolei, żeby się głęboko zastanowiły i zaczęły rozmawiać z nami na ten temat.

Zdaniem prezydenta Głogowa, Rafaela Rokaszewicza, utworzenie KAZM oznaczać będzie także dodatkowe otwarcie regionu na dalsze kierunki, szczególnie z uwagi na to, że przez Głogów ma biec jedna z tzw. szprych kolejowych, prowadzących do projektowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Od lewej: Tymoteusz Myrda, Krzysztof Kubów, Robert Raczyński i Rafael Rokaszewicz

Największym beneficjentem tej inwestycji będą jednak Polkowice, które w tej chwili znajdują się poza siecią kolei pasażerskiej. – Gdyby ta kolej nie powstała, skazałoby to miasto na powolną degradację oraz wykluczenie gospodarcze i społeczne, stąd też ta inwestycja ma niesamowitą wagę dla przyszłości naszego miasta – przyznaje burmistrz Polkowic, Łukasz Puźniecki.

Łukasz Puźniecki

W gronie samorządów, które finansowo wesprą opracowanie studium wykonalności KAZM znalazła się też gmina Rudna i Legnica. Wykonawca ma czas na przygotowanie dokumentacji do końca 2023 r.

Fot. BM


POWIĄZANE ARTYKUŁY