Rozmowa kwalifikacyjna

31

Zacznijmy od początku… Czym jest rozmowa kwalifikacyjna? Przede wszystkim DIALOGIEM, okazją do przekazania pracodawcy danych na temat swoich atutów, predyspozycji i doświadczeń zawodowych. Wymianą spostrzeżeń na temat obowiązków, dzięki którym tworzy się wspólną wizję współpracy. JEST W ISTOCIE ROZMOWĄ a nie wrogim przesłuchaniem, podczas którego pracodawca egzaminuje kandydatów. Obie strony decydują, czy chcą ze sobą pracować.

Twoje zadanie to przekonanie pracodawcy, że CHCESZ i umiesz tę pracę wykonywać.

Jeżeli już wiesz, czego chcesz, teraz zaplanuj swoje działanie tak, aby było skuteczne. Do rozmowy najlepiej, więc przygotować się, zanim się na nią pójdzie. Specjaliści uważają, że sukces gwarantuje:

1. Precyzyjne ustalenie czasu i miejsca spotkania

2. Zebranie informacji na temat firmy i jej działalności. Możesz sprawdzić w internecie lub popytać znajomych. Jeśli na rozmowie pochwalisz się swoją wiedzą – uwierz – zrobisz na szefie dobre wrażenie, bo większość kandydatów tego nie robi.

3. Przygotowanie wypowiedzi na temat swoich umiejętności i doświadczenia zawodowego. Większość ludzi ma duże kłopoty z opowiadaniem o tym, co potrafi robić i co już do tej pory robiła.

Aby ograniczyć stres przed rozmową przygotuj się do niej i uświadom sobie, że pracodawca też jest człowiekiem, dla którego takie spotkania są również dużym stresem. Jako doradca zawodowy mam okazję obserwować pracodawców w trakcie rekrutacji na giełdach pracy. Często są bardziej zestresowani niż kandydaci!Teraz kilka słów o mowie ciała. Na rozmowie o pracę pierwsze wrażenie odgrywa bardzo istotną rolę. Ta sytuacja jest w istocie jednym wielkim pierwszym wrażeniem. Oto kilka zasad, które pomogą ci zrobić dobre wrażenie.

1. Ubierz się adekwatnie do sytuacji i stanowiska, o które się ubiegasz. Z pewnością nie pomoże ci garsonka, gdy starasz się o pracę przy zbiorze owoców lub warzyw. Nie ubieraj się zbyt wyzywająco. Niech twój strój komunikuje osiągnięcia zawodowe. Unikaj stroju niedbałego, bo ten z kolei mówi o tym jak ważna jest dla ciebie praca zawodowa i jak będziesz się przykładał do pracy.

2. Pamiętaj o zasadach dobrego wychowania. Bądź punktualny, przywitaj się z pracodawcą, przedstaw i zaznacz, że jesteś umówiony i w jakiej sprawie. Usiądź, jeśli dostaniesz zaproszenie, a gdy go nie będzie, zapytaj czy możesz to zrobić. Wychodząc podziękuj za poświęcony ci czas.

3. Staraj się utrzymać kontakt wzrokowy, ale bez natarczywego wpatrywania się.

4. Pamiętaj o otwartej postawie ciała (sylwetka wyprostowana, naturalna bez skrzyżowanych rąk czy nóg). Komunikuje ona, że panujesz nad nerwami, jesteś pewny siebie, chętny i zainteresowany.

5. Mów głośno i wyraźnie. Pilnuj tempa wypowiedzi – nie mów zbyt szybko, ale też nie rozwlekaj wypowiedzi.

6. Bądź konkretny i rzeczowy nawet jak pracodawca odbiega od tematu. Pamiętaj, co jest twoim celem!

7. Uśmiechaj się, bądź miły i uprzejmy.

Na rozmowie pracodawca ma niewiele czasu, żeby zdecydować, czy nadajesz się na dane stanowisko. Będąc pewnym siebie przekonujesz go, że wierzysz w siebie i w to, że dasz sobie radę. Zarażaj pracodawcę własnym ENTUZJAZMEM i CHĘCIAMI.

Porażki podczas rozmów często wynikają ze zbytniego pobudzenia i niepokoju, skutkującego nerwowym językiem ciała. Jeżeli przed rozmową czujesz, że serce ci gwałtownie bije, ręce się trzęsą, pocisz się i masz chaos w głowie – znajdź miejsce, gdzie będziesz mógł głęboko odetchnąć, wyciszyć myśli i rozluźnić ciało.

Wizerunek ma wielką siłę, ale język ciała nie podlega takiej samej krytyce i analizie logicznej jak zasób wiedzy, doświadczenie czy umiejętności. Analizujemy go raczej podświadomie, czyli polegając na odczuciach.

W trakcie rozmowy pracodawca będzie chciał poznać odpowiedź na pięć podstawowych pytań, które zostaną ci zadane wprost lub okrężną drogą:

1. Dlaczego tu jesteś? – chce wiedzieć, dlaczego wybrałeś jego a nie innego pracodawcę, czy jest to dzieło przypadku, desperacja czy może świadomy wybór, który możesz poprzeć konkretnymi argumentami.

2. „Co możesz dla nas zrobić?” – chce wiedzieć czy będziesz dla niego problemem czy raczej pomożesz mu rozwiązać problemy. Chce dowiedzieć się jak wiele umiesz i jak to może pomóc firmie.

3. „Jakim jesteś człowiekiem?” – chce wiedzieć, jakie masz zdolności i predyspozycje, czy będziesz pasował do zespołu i firmy. Chce ustalić czy umiesz współpracować, a może jesteś „trudny” we współżyciu?

4. „Co cię wyróżnia spośród innych ubiegających się o tę pracę?” – chce się upewnić czy masz lepsze nawyki w pracy niż inni, czy jesteś punktualny, jak ważna jest dla ciebie praca zawodowa i w ogóle aktywność, czy czerpiesz z tego satysfakcję.

5. „Czy nas na ciebie stać?” – chce ustalić, jakie masz oczekiwania finansowe i czy dogadacie się w tym temacie.

Może się tak zdarzyć, że rozmowa zakończy się, a żadne z tych pytań nie zostanie otwarcie sformułowane. W twoim interesie jednak jest udzielić odpowiedzi na owe pięć pytań wprost lub pośrednio, dzięki temu spowodujesz, że rozmowa stanie się dla pracodawcy bardziej satysfakcjonująca i wartościowa.

PAMIĘTAJ – jeśli pracodawca pyta o przeszłość, to wyłącznie po to, aby móc przewidzieć twoje przyszłe zachowanie.

Jeżeli pracodawca zasygnalizuje, że rozmowa zbliża się do końca, zakończ szybko i z wdziękiem – dasz w ten sposób obraz swoich umiejętności zarządzania czasem i reagowania na sygnały płynące od innych.

Pod koniec rozmowy jest czas na twoje pytania. Dzięki nim masz okazję udowodnić, że zdobyłeś wiedzę na temat firmy, słuchałeś uważnie oraz, że jesteś osobą odważną i aktywną.

Kończąc rozmowę, zapytaj o termin i sposób kontaktu z pracodawcą.

Powodzenia!
Marta Kuźma, doradca zawodowy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubinie


POWIĄZANE ARTYKUŁY