Rodzaje kontenerów w transporcie intermodalnym

133

Transport morski to bardzo duże wyzwanie. Na dużych odległościach przewozi się towary o zróżnicowanym charakterze, które muszą być przechowywane w różnych warunkach i zabezpieczane na różne sposoby. Dlatego też stosuje się dzisiaj nie tylko klasyczne kontenery morskie, ale też wiele innych ich typów. Jakie rodzaje kontenerów transportowych używane są obecnie w transporcie morskim i intermodalnym?

Uniwersalne kontenery zamknięte

Dużym wyzwaniem, które stoi przed firmami zajmującymi się transportem morskim, jest bezpieczne umieszczenie na statku jak największej liczby kontenerów. Rozwiązaniem jest stosowanie kontenerów o standardowych wymiarach i konstrukcji, które mogą być swobodnie ustawiane jeden na drugim. Najbardziej klasycznym typem jest kontener TEU (z ang. twenty feet equivalent unit). Kontenery takie zawsze mają również taką samą szerokość i wysokość, co sprawia, że są bardzo praktycznym rozwiązaniem. Większe ładunki mogą być też pakowane do kontenerów czterdziestostopowych. Jak nietrudno się domyślić, wymiary standardowych kontenerów stanowią zawsze wielokrotność (albo pół) dwudziestostopowego kontenera TEU. Wyjątkiem są kontenery o zwiększonej wysokości, które stosuje się do transportu niektórych ładunków gabarytowych. Wejście do kontenerów uniwersalnych może znajdować się z przodu albo boku konstrukcji.

Kontenery open top, flat rack i platformy

Kontenery uniwersalne to oczywiście nie wszystko. Czasem transportuje się ładunki, które z różnych przyczyn nie mogą się w nich znaleźć. Czasem duży ładunek może być na przykład załadowany wyłącznie przy pomocy dźwigu. W takim przypadku stosuje się kontenery OT (open top), w których dach jest otwierany. W niektórych przypadkach to nie wystarcza. Dlatego używa się również kontenerów FR, w których otwiera się nie tylko dach, ale również cały jeden bok. Kontenery platformy, które służą do przewożenia najcięższych i największych ładunków, mogą być zupełnie pozbawione boków i dachu (PL), albo mieć składane boki (COFL). Oczywiście na tym lista takich kontenerów się nie kończy. W użyciu są również platformy wzmacniane (do przewożenia ładunków o wyjątkowo dużej masie), kontenery bez dachu i wiele innych.

Kontenery chłodnicze

Transport żywności, leków i wielu surowców stosowanych w przemyśle wymaga zachowania warunków chłodniczych. Dlatego też kontenery chłodnicze (RF) są jednymi z częściej obecnie wykorzystywanych. Wyposażone są w aktywne systemy chłodzenia, które utrzymują stałą temperaturę niezależnie od czasu transportu. Oprócz nich wykorzystywane są również kontenery mroźnicze, używane do przewozu towarów zamrożonych. Zastosowanie znajdują też kontenery ogrzewane, których używa się do transportu towarów, które nie powinny być przechowywane w określonej (wysokiej) temperaturze. W niektórych przypadkach wystarcza również stosowanie kontenerów izolowanych, które nie są zaopatrzone w aktywne systemy utrzymania temperatury, a jedynie mają odpowiednio zabezpieczone ściany.

Inne typy kontenerów

Różnorodność przewożonych droga morską towarów jest bardzo duża, więc lista wykorzystywanych typów kontenerów nie kończy się na wyżej wymienionych. Spore znaczenie mają na przykład kontenery cysterny, których używa się do przewożenia towarów płynnych (w zbyt małej ilości, by angażować w tym celu specjalistyczne typy statków). Spotkać można też kontenery do przewożenia towarów sypkich, kontenery do transportu żywych zwierząt, kontenery wentylowane i wiele innych.


POWIĄZANE ARTYKUŁY