Do maja przyszłego roku samorządy muszą uporządkować stan prawny swoich nieruchomości.
Starostowie, którzy przekazali niekompletny wykaz nieruchomości, muszą go uzupełnić do 19 maja przyszłego roku.
– Powiat lubiński również porządkuje wszystkie sprawy związane z nieruchomościami i ich stanem prawnym. Do maja przyszłego roku wszystkie ewentualne braki zostaną uzupełnione i pełna dokumentacja zostanie przekazana do odpowiednich organów – mówi Ewa Legienc, kierownik biura zarządu powiatu.
Konieczność przeprowadzenia takowego remanentu wynika z ustalenia zakresu mienia, które jest własnością gminy i skarbu państwa, umożliwienia racjonalnego gospodarowania gruntami i wykazania osób, które nimi władają.
Inwentaryzacja nieruchomości na terenie całego kraju trwa od pięciu lat. Ma ona wykazać, które nieruchomości przeszły na własność skarbu państwa oraz nieruchomości, które nie są mieniem państwowym lub komunalnym, ale nie mają żadnego właściciela, a w postawionych na nich budynkach mieszkają lokatorzy kwaterunkowi. Wiele nieruchomości nie ma uregulowanej sytuacji prawnej, a nawet w niektórych przypadkach skarb państwa i samorządy nie są wpisane do ksiąg wieczystych jako ich właściciele.