Reklamacje, gwarancja, a niezgodność z umową

19

Jeśli towar, który kupiliśmy, ma wady lub nie posiada cech określonych w ofercie lub reklamie, możemy złożyć reklamację. Nie wszyscy jednak o tym wiedzą…

– Powszechnie przyjęło się, że reklamację należy złożyć z tytułu gwarancji. Nie wszyscy wiedzą, że możemy również powołać się na przepisy o wiele korzystniejsze dla konsumenta, zgłaszając niezgodność towaru z umową – mówi Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów.

Różnice w dochodzeniu roszczeń są znaczne, ponieważ ogólnie rzecz ujmując, z tytułu gwarancji mamy tylko takie prawa, jakie zostały nam udzielone przez gwaranta – ujęte w książce gwarancyjnej lub innym dokumencie. Gwarancja może być udzielona na okres krótszy niż dwa lata. Gwarancja może przewidywać wyłącznie naprawę rzeczy reklamowanej bez podania czasu naprawy i ich wielokrotności. Odpowiedzialnym za realizację reklamacji jest gwarant, czyli podmiot wskazany w gwarancji, więc nie musi to być sprzedawca lecz serwis, producent, który, może się okazać, jest tylko jeden w kraju, a siedzibę ma na drugim jego końcu. Powyższe zapisy mają niebagatelne znaczenie dla realizacji praw konsumentów.

Natomiast reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową możemy zgłosić w terminie dwóch lat od dnia wydania przedmiotu sprzedaży, lecz nie później niż dwa miesiące od zauważenia niezgodności.

– Za towar niezgodny z umową odpowiedzialny jest wyłącznie sprzedawca. W tej formie dochodzenia roszczeń to konsument decyduje o sposobie realizacji reklamacji, wybierając pomiędzy naprawą, a wymianą towaru na nowy zgodny z umową. Gdyby powyższa realizacja reklamacji była niemożliwa lub zbyt utrudniona, można żądać zwrotu ceny zapłaconej za towar – dodaje Wiesława Sulima.

Sprzedawca ma również obowiązek w ciągu 14 dni kalendarzowych ustosunkować się do żądań konsumenta przedstawionych w reklamacji, pod rygorem uznania roszczenia za zasadne.

Zatem pamiętajmy, że możemy skorzystać z dwóch form reklamacji towarów, gwarancji i niezgodności towaru z umową. Wybór należy do wyłącznie do nas. Ponadto, aby skutecznie dochodzić swoich słusznych praw, musimy przechowywać dowody zakupu w postaci faktur lub paragonów, a wszelkie reklamacje składać w formie pisemnej na druku przedłożonym przez sprzedawcę lub sporządzonym we własnym zakresie.


POWIĄZANE ARTYKUŁY