Nowelizacja ustawy o systemie oświaty, obowiązująca od 1
września 2007 roku, zwiększyła kompetencje rad rodziców w szkołach publicznych
prowadzonych przez organ władzy publicznej.
Rada rodziców, złożona
z reprezentantów wszystkich klas ma m.in. uprawnienia do uchwalania w
porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego oraz opiniowania
projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
Funkcjonujące
obecnie rady rodziców do 30 września miały obowiązek uchwalić tryb
przeprowadzenia wyborów do nowych rad. Zgodnie z ustawą już od 31 października
powinny one rozpocząć swoją działalność. Ich rola jest o tyle ważna, że zgodnie
z tegoroczną nowelizacją ustawy o systemie oświaty, mają one zwiększone
kompetencje.
Rady
rodziców, reprezentowane przez przedstawicieli wszystkich klas, będą mogły w
porozumieniu z radą pedagogiczną uchwalać program wychowawczy dla danej
palcówki oraz opiniować projekt planu finansowego składanego przez dyrektora
szkoły. Jednocześnie rodzice będą mieli wpływ na decyzje dotyczące działalności
stowarzyszeń i organizacji społecznych na terenie szkoły, prawo do współdecydowania
o formie jednolitego stroju dla uczniów i możliwość oceny pracy nauczycieli.
– W
naszej placówce 20 września odbyło się już posiedzenie nauczycieli, podczas
którego w tajnym głosowaniu wychowawcy wybierali przedstawicieli do rady
rodziców- wyjaśnia Hanna Grocholska, dyrektor Gimnazjum Nr 1 w Lubinie. –
Następnie wybrani rodzice spotkali się ze mną i wspólnie ustaliliśmy skład rady
rodziców. Ze względu na zwiększone ustawowo kompetencje rady, jej działalność w
naszej placówce również uległa rozszerzeniu. Wspólnie ustaliliśmy już program
wychowawczy profilaktyczny, rada zaopiniowała program finansowy szkoły, a także
szkolny program nauczania. Także kwestia mundurków była już tematem dyskusji
rady.
– Zmiana
w ustawie nałożyła na naszą placówkę obowiązek wybrania rady w tajnym
głosowaniu- powiedział Paweł Klimaszewski, dyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w
Lubinie. – Odbyło się to w dwóch etapach. Na zebraniach rodziców z wychowawcami
wybrani zostali przedstawiciele do rady rodziców, na których następnie
głosowano. Powołano w ten sposób rady oddziałowe, spośród których wybrano skład
rady rodziców. Pierwsze zebranie rady odbyło się już 26 września, na którym
ustalono program profilaktyczny i wychowawczy szkoły.
Działalność rady została rozszerzona, jednak w
poszczególnych placówkach różnie przedstawia się udział rodziców na rzecz
szkoły.
– W naszej szkole funkcjonuje grupa rodziców, którzy
autentycznie zainteresowani są pracę na rzecz gimnazjum- mówi Grocholska. –
Szczególną rolę odgrywa przewodnicząca rady rodziców, która aktywnie
uczestniczy w życiu szkoły. – Są różni rodzice- dodaje Klimaszewski. – Z
doświadczenia wiem, że niektórzy rodzice wychodzą z założenia, że to dyrekcja i
nauczyciele powinni zająć się funkcjonowaniem szkoły, a rodzice skupić się na
wychowywaniu dzieci. Współpraca z rodzicami wygląda różnie, ale generalnie jest
grupa aktywnie działających rodziców.
Najtrafniejszym podsumowaniem okazuje się być stwierdzenie,
że obecna i przyszła działalność rad rodziców będzie zależała już wyłącznie od
nich samych. Rodzice otrzymali szereg dodatkowych kompetencji, które w
zależności od swojej aktywności na rzecz szkoły mogą wykorzystać bądź
zaprzepaścić.
Fot. źródło: www.tgr.lubin.edu.pl
MS