Przez internet łatwiej, ale bezpośredni kontakt nadal w cenie

59

Prawie 27 tys. klientów odwiedziło w maju 9 placówek ZUS na terenie, który obsługuje oddział w Legnicy. Na całym Dolnym Śląsku na majową wizytę w ZUS zdecydowało się prawie 100 tys. klientów, w tym samym czasie, w całym kraju liczba osób na salach obsługi klientów osiągnęła pułap przeszło 1,5 mln wizyt. Konsultanci w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) odebrali tylko w jednym miesiącu prawie 313 tys. połączeń.

Fot. Pixabay

Ponad 3 miliony osób, które mają założone swoje indywidualne konto na platformie internetowe PUE ZUS – kontaktuje się już z zakładem wyłącznie elektronicznie.

– Wielu naszych klientów nadal jednak lubi kontakt twarzą w twarz, albo telefon do „miłej pani”, która wcześniej prowadziła ich sprawę – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Osobiście zachęcam jednak do tego, żeby w czasie wizyty w ZUS poprosić o założenie konta, bo korzystanie z tej formy kontaktu to nie tylko oszczędność czasu, ale i mniejsza ilość popełnianych przez klientów błędów, gdyż system podpowiada, jak wypełnić formularze – dodaje Kowalska-Matis.

Czym jest Platforma Usług Elektronicznych (PUE)?

Oprócz tradycyjnych form obsługi klientów, ZUS oferuje także możliwość kontaktu poprzez internet. Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS trwa tylko chwilę. Można je założyć samemu w domu lub w ZUS, a następnie potwierdzić tożsamość. Można to zrobić przychodząc do ZUS z dowodem osobistym. Ta jedna wizyta pozwoli uniknąć wielu kolejnych. Jeżeli mamy podpis elektroniczny, albo korzystamy z systemu bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS, potwierdzimy swą tożsamość elektronicznie. Dzięki temu, tak jak ponad 3 miliony osób, będziemy mogli kontaktować się z ZUS elektronicznie. Dzięki PUE ZUS możemy między innymi sprawdzić, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń, czy nasi najbliżsi zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, możemy też przesłać wnioski i dokumenty rozliczeniowe. Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy, którzy, tą właśnie drogą, składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe.

Fot. Pixabay

Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

PUE to także Centrum Obsługi Telefonicznej – 22 560 16 00. Można tu zasięgnąć informacji i zarezerwować wizytę w placówce. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji, konieczne jest uwierzytelnienie osoby dzwoniącej. Jeśli dana osoba posiada konto na PUE ZUS i PIN do COT, uzyska pełne informacje w swojej sprawie. Jeśli nie ma takiego konta, otrzyma tylko informacje ogólne. W tej sytuacji, w trakcie rozmowy z konsultantem, możliwe jest również uwierzytelnienie za pomocą pytań zadawanych przez konsultanta. Będzie on mógł wtedy potwierdzić dane stwierdzenie lub mu zaprzeczyć, albo udzielić niektórych informacji z konta w ZUS.

Część usług jest dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego systemu informacyjnego. Konsultanci natomiast są do dyspozycji klientów w dni robocze, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7 do 18. Z ZUS można skontaktować się również za pomocą komunikatora Skype, w sprawach ogólnych – poczty elektronicznej e-mail: cot@zus.pl, ale także formularza kontaktowego na PUE, który w przeciwieństwie do poczty elektronicznej e-mail, gwarantuje bezpieczeństwo przekazywanych informacji. Dlatego można podać w nim swoje dane dotyczące sprawy.

Dane dotyczące maja 2019 r. w Oddziale ZUS w Legnicy i podległych mu jednostkach terytorialnych

Źródło: informacja prasowa ZUS


POWIĄZANE ARTYKUŁY