Przerwana transmisja meczu? Masz prawo do reklamacji

230

Ponad 40 skarg na serwis Viaplay wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Klienci tej platformy skarżą się na przerywane transmisje wydarzeń sportowych. Podobne problemy zgłaszali też kibice z abonamentami Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska.

Fot. Soumith Soman/Pexels

Wobec tych trzech serwisów UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające. Rynkowym wyróżnikiem Viaplaya są emitowane na żywo mecze Bundesligi i Premier League czy gale KSW. I to właśnie kibice skarżą się na sposób działania platformy – wskazują na przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, problemy z dźwiękiem i przycinanie obrazu

– Transmisje wydarzeń sportowych cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. Spółka, która w swoich przekazach twierdzi, że posiada „wysoką jakość streamingu” i „zapewnia najlepsze wrażenia” musi dysponować infrastrukturą, która sprosta popularności oferowanych treści. W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Ze skarg, które wpłynęły do Urzędu wynika, że reklamacje mogły być odrzucane przez Viaplay, a ciężar odpowiedzialności za problemy ze streamingiem mógł być przerzucany na konsumenta poprzez sugerowanie słabego łącza internetowego, nieodpowiedniej przeglądarki czy niespełniającego wymagań urządzenia. Jeżeli spółka przyjęła skargę, to miała oferować jedynie rabat w wysokości 25 proc. opłaty za kolejny miesiąc korzystania z platformy.

– Powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę – dodaje Chróstny.

Do UOKiK dotarły też skargi konsumenckie w związku z zakłóceniami transmisji meczu Bayern – Barcelona na platformie Polsat Box Go rozgrywanego 13 września tego roku. Ze względu na to konkretne wydarzenie wielu konsumentów zdecydowało się na wykupienie dostępu do usługi serwisu streamingowego, ale w dniu meczu zamiast sportowych emocji otrzymywali komunikat „serwer napotkał niespodziewane problemy”.

Problemy techniczne zgłaszano też wobec udostępnianych na żywo meczów angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi i europejskiej Ligii Mistrzów na platformie Canal+ online.

UOKiK czeka na wyjaśnienia właścicieli tych platform. Postępowanie wyjaśniające w sprawie Viaplay może skutkować postawieniem zarzutów i nałożeniem na szwedzką firmę kary w wysokości do 10 proc. jej obrotu.

Widzowie, którzy z powodu technicznych usterek nie mogli oglądać wydarzeń na żywo, mogą w ramach reklamacji domagać się obniżenia ceny lub zwrotu poniesionej opłaty. Pomoc w tym zakresie oferują miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów. W sporach z przedsiębiorcami z innych państw Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii wsparcia udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.


POWIĄZANE ARTYKUŁY