Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina właścicielom firm, że znów mają obowiązek wysyłania co miesiąc dokumentów rozliczeniowych związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym. Wielu płatników tego nie robi, co może prowadzić do błędów w rozliczeniach z ZUS-em.
Przedsiębiorcy przyzwyczaili się do tego, że nie musieli co miesiąc wysyłać do ZUS dokumentacji rozliczeniowej. Pod koniec października zeszłego roku „Polski Ład” wprowadził zmiany, które na nowo zobowiązują do tego właścicieli firm. Wielu płatników nie składa jednak od 1 stycznia tego roku dokumentów rozliczeniowych DRA, bo nie wiedzą lub zapomnieli o tym, że już nie są z tego obowiązku zwolnieni.
– Przedsiębiorcy do końca ubiegłego roku byli zwolnieni z comiesięcznego składania deklaracji rozliczeniowych, dlatego teraz o tym zapominają. Niestety obowiązek ten wrócił wraz z nowymi rozwiązaniami podatkowymi – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy na Dolnym Śląsku. – My wysyłamy do firm informacje o braku rozliczeń, ale nadal wielu przedsiębiorców się z tego obowiązku nie wywiązuje.
Rzeczniczka przypomina, że od stycznia 2022 r. osoby prowadzące działalność gospodarczą, opłacające składki na własne ubezpieczenia lub osoby w nimi współpracujące mają obowiązek comiesięcznego przekazywania dokumentów rozliczeniowych do ZUS.
– Zwolnieni z tego obowiązku są tylko duchowni, osoby składające dokumenty oraz nianie – dodaje Kowalska-Matis.
Comiesięcznych deklaracji rozliczeniowych nie muszą też składać osoby, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu.
Przedsiębiorcom, którzy nie wyślą deklaracji, ubezpieczyciel sam naliczy wysokość składki zdrowotnej, co może skutkować bałaganem w rozrachunkach z ZUS-em.