Projekt Kolei Aglomeracyjnej rusza z miejsca

3659

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja przedprojektowa Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Ten projekt ma radykalnie zmienić kolejową sieć komunikacyjną w naszym regionie.

O pomyśle Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego (KAZM) po raz pierwszy usłyszeliśmy w lutym ubiegłego roku:

Zagłębie Miedziowe z aglomeracyjną koleją – samorządowcy są „za”

Koncepcję połączenia miast Zagłębia Miedziowego siecią, po której pociągi będą jeździć regularnie i w krótkich odstępach czasu, przedstawiło Województwo Dolnośląskie. Ono wzięło też na siebie koszt opracowania dokumentacji studyjnej. Finansowy udział w tym projekcie zadeklarowało pięć samorządów: Lubin, Polkowice, Głogów, Legnica i gmina Rudna.

Finansowy udział Lubina w tym projekcie wyniesie 150 tys. zł.

– Finalizuje się owoc starań moich i moich współpracowników. Udowadnialiśmy, że kolej jest niezbędna i staraliśmy się o to od piętnastu lat. Początkiem był symboliczny wjazd pociągiem do Polkowic w 2007 roku – komentuje prezydent Lubina Robert Raczyński. – Przywróciliśmy Lubin na kolejową mapę po to, żeby mieszkańcy mieli możliwość łatwego dojazdu do miejsc, w których się uczą, pracują, odpoczywają lub załatwiają jakiekolwiek inne swoje sprawy. Kolej aglomeracyjna ma im to jeszcze bardziej ułatwić. Mobilni pracownicy są też ważni dla potencjalnych inwestorów, których chcemy przekonać do ulokowania swoich biznesów właśnie u nas – dodaje.

Potencjalni wykonawcy dokumentacji mają czas na złożenie ofert do 27 stycznia przyszłego roku. Czas na jej wykonanie będą mieć do końca roku 2023. Na podstawie tych dokumentów inwestycję miałyby kontynuować PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Województwo Dolnośląskie podjęło się opracowania dokumentacji we współpracy z samorządami, które także chcą stworzyć mieszkańcom regionu jak najlepsze warunki życia i pracy. Mobilność społeczna jest warunkiem dalszego rozwoju Dolnego Śląska, dlatego dziękuję wszystkim, którzy poparli koncepcję KAZM. Mam też nadzieję, że po stworzeniu przez nas dokumentacji PKP Polskie Linie Kolejowe równie zdecydowanie zaczną pracować nad częścią wykonawczą tego zadania.

Zlecona przez województwo dokumentacja ma zawierać możliwe warianty realizacji KAZM, z uwzględnieniem prognoz ruchu pasażerskiego, oraz szacunkowy koszt ich realizacji. W specyfikacji przetargowej czytamy również, że maksymalne czasy podróży powinny wynieść:

  • 25 minut z Głogowa do Polkowic,
  • 30 minut z Polkowic do Legnicy,
  • 60 minut z Głogowa do Legnicy,
  • 90 minut z Polkowic do dworca Wrocław Główny.

POWIĄZANE ARTYKUŁY