Od początku lat 90. nastąpił znaczny wzrost przewozów pasażerskich drogą lotniczą. Efektem ubocznym są wynikające z niego niedogodności, które często dotykają pasażerów.
W obliczu tych zjawisk od 1991 r. Unia Europejska podejmuje działania zmierzające do zagwarantowania podstawowych praw pasażerów, wprowadzając odpowiednie przepisy obowiązujące we wszystkich krajach członkowskich Unii.
W lutym 2005 r. weszło w życie rozporządzenie ( WE ) nr 261/2004. Ustanawia ono wspólne zasady dotyczące naprawy szkód i pomocy dla pasażerów linii lotniczych stosowane w określonych sytuacjach. Rozporządzenie dotyczy pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w państwie członkowskim oraz wszystkich pasażerów, którzy odlatują z lotniska w państwie trzecim i lądują na lotnisku w państwie członkowskim, w przypadku gdy lot jest obsługiwany przez przewoźnika kraju UE.
W czasie podróży drogą lotniczą pasażerowi przysługuje m.in.:
– prawo do informacji,
– prawo do zwrotu należności za bilet lub zmiany lotu w przypadku anulowania lotu lub odnowy przyjęcia na pokład; prawo zwrotu należności za bilet, gdy lot jest opóźniony o pięć lub więcej godzin,
– prawo do pomocy, a w określonych okolicznościach prawo do rekompensaty w przypadku dużego opóźnienia, anulowania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład,
– prawo do złożenia skargi i wystąpienia o odszkodowanie,
– osoby niepełnosprawne lub o ograniczonej możliwości poruszania się mają prawo do podróżowania w tych samych warunkach, co inni obywatele.
Przepisy unijne określają również podmioty odpowiedzialne za realizację uprawnień przysługujących pasażerom z tytułu dużego opóźnienia, śmierci, urazów lub nieprawidłowej obsługi bagażu.
Przewoźnicy lotniczy mają prawny obowiązek informowania o Twoich prawach, jeśli odmówiono Ci wejścia na pokład lub gdy Twój lot został odwołany bądź opóźniony.
Zalecane postępowanie w przypadku naruszenia praw pasażera
Jeśli uważasz, że naruszono Twoje prawa wynikające z ustawodawstwa regulującego prawa pasażerów samolotów:
– Najpierw musisz skontaktować się z przewoźnikiem, a w przypadku problemów dotyczących osób niepełnosprawnych – z lotniskiem.
– Jeśli nie uzyskasz zadawalającej odpowiedzi, możesz złożyć skargę w jednym z krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie tych praw. Szczegóły dotyczące tych organów są dostępne na stronie internetowej Komisji Europejskiej: ec.europa.eu/transport/passengers/air/air_en.htm.
UWAGA: Skargi należy składać przede wszystkim w kraju, w którym nastąpiło zdarzenie.
Więcej informacji można znaleźć na stronie ec.europa.eu/passenger-rights lub za pośrednictwem serwisu Europe Direct 00 800 67 89 10 11
Źródło: Opracowanie w ramach kampanii Komisji Europejskiej ” Twoje prawa pasażera w zasięgu ręki”