KGHM nie będzie już właścicielem wszystkich udziałów w spółce Pol-Miedź Trans. 49 procent z nich przejmie PKP Cargo.
Dziś KGHM i PKP Cargo zawarli wstępne porozumienie w tej sprawie. Finalizacja transakcji ma nastąpić w drugim kwartale 2015 roku.
W zamian za 49 procent udziałów PKP Cargo ma wnieść pieniądze oraz aport w postaci lokomotyw.
„Porozumienie uprawnia PKP Cargo do przeprowadzenia badania stanu przedsiębiorstwa PMT oraz złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. KGHM konsekwentnie realizuje strategię koncentracji środków na podstawowej działalności biznesowej. Taką możliwość daje właśnie pozyskanie strategicznego partnera dla części kolejowej Pol-Miedź Trans. Transakcję poprzedzi wydzielenie pozostałych obszarów działalności przedsiębiorstwa” – informuje w swoim komunikacie KGHM.
– Działalności transportu samochodowego oraz obrotu paliwami zostaną wydzielone z Pol-Miedź Trans do innych spółek naszej grupy jako zorganizowane części przedsiębiorstwa, przy zachowaniu dotychczasowej liczby miejsc pracy oraz poziomu świadczeń pracowniczych – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź. – Projekt wpisuje się w długofalową strategię naszej grupy, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Branżowy partner dla działalności kolejowej pozwoli ograniczyć nakłady inwestycyjne w tym obszarze, przy jednoczesnym wzmocnieniu PMT na rynku przewozów kolejowych – dodaje.
Dla PKP Cargo inwestycja w PMT oznacza poszerzenie bazy klientów i możliwość efektywniejszego wykorzystania zaplecza taborowego. Po stronie KGHM Polska Miedź korzyści z transakcji to przede wszystkim dostęp do największego w Polsce, nieustannie modernizowanego taboru i wielu usług logistycznych grupy PKP Cargo.
PMT posiada obecnie około 2,4 proc. udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce, stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową. Spółka dysponuje różnorodnym taborem, obejmującym 61 lokomotyw i 1493 wagonów do przewozów towarów masowych.