Letni sezon turystyczny dobiegł końca. To dobry moment, by zadać pytanie: Jaki był? Udany, czy jednak wciąż niewystarczająco dobry, żeby podnieść branżę po lockdownie?
– Dokładamy wszelkich starań, by promować walory turystyczne naszego Regionu i wspierać dolnośląskich przedsiębiorców – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – Oprócz wsparcia finansowego w różnych formach, m.in. uruchomionego w zeszłym roku Dolnośląskiego Pakietu Gospodarczego, podjęliśmy również szereg działań sektorowych, które miały stanowić wsparcie dla przedsiębiorców branży turystycznej w okresie pandemii oraz czasie post-covidowym. Przeprowadzone kampanie promocyjne Dolnego Śląska, m. in. kampania „Odkryj Dolny Śląsk” i zrealizowana akcja wspierająca #BezpieczneDoOdkrycia, jak i szereg innych działań promocyjnych nie tylko przyciągnęły wielu turystów krajowych, ale zachęciły także samych Dolnoślązaków do podróży lokalnych i odkrywania uroków własnego regionu – dodaje.
Niebagatelną rolę we wsparciu branży turystycznej odegrał też Polski Bon Turystyczny. Co więcej, dzięki wsparciu samorządu województwa i gminy Wrocław, Dolnośląska Organizacja Turystyczna stworzyła narzędzie do promocji i sprzedaży ofert dolnośląskich przedsiębiorców turystycznych – portal www.dolnyslask.travel.pl. Portal ten skupia ponad 1 000 różnych ofert turystycznych, przygotowanych w oparciu o oferty dolnośląskich biur podróży, lokalnych przewodników, hotelarzy, restauratorów i innych przedstawicieli branży.
– Różnorodność ta sprawiła, że od początku letnich wakacji na Dolny Śląsk z ofert płatnych bonem za pośrednictwem Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej przyjechało ponad 2 700 turystów. Zrealizowali około 1 550 bonów turystycznych na łączną kwotę ponad 700 000 zł – mówi Adam Zawada, prezes DOT. Oznacza to, że jedna firma tworząca ofertę tam gdzie dotychczas jej nie było, czyli głównie oferując wycieczki jednodniowe, przyjęła blisko 1% wszystkich płatności bonem na Dolnym Śląsku podczas gdy uprawnionych do przyjmowania płatności tą metodą jest w regionie 2230 podmiotów. Dowodzi to dobrej jakości i dopasowania do oczekiwań klientów. Stąd też z optymizmem oczekujemy sezonu zimowego.
W porównaniu do innych polskich regionów, bon turystyczny był popularnym środkiem płatniczym za wyjazdy turystyczne. Świadczy to nie tylko o popularności regionu, lecz również potwierdza wysoką jakość dostępnej oferty turystycznej.
Według Polskiej Organizacji Turystycznej, w skali całego województwa dolnośląskiego 2 230 podmiotów honoruje bony turystyczne. Do 1.10.2021 osoby uprawnione do Polskiego Bonu Turystycznego dokonały w danych podmiotach 192 609 płatności na łączną kwotę 128 053 128 złotych, co stanowi 7% wszystkich płatności dokonanych Polskim Bonem Turystycznym w skali Polski.
Dla wielu przedsiębiorców tegoroczny sezon letni okazał się wyjątkowo udany.
Zamek Książ w Wałbrzychu napisał, że:
„W lipcu i sierpniu odwiedziło nas 200 000 turystów. Jest to liczba, która znacznie przewyższa wartość sprzed roku. Bon turystyczny to usługa, którą turyści chętnie realizowali w Zamku Książ. Oferta obejmowała zwiedzanie kompleksu oraz usługę gastronomiczną w wybranym lokalu gastronomicznym na terenie Kompleksu.”
Spostrzeżenia, że ruch turystyczny był przynajmniej o połowę większy niż przed rokiem potwierdza również Huta Julia w Piechowicach:
„Ruch wakacyjny w tym roku był równie duży jak w zeszłym. Odnotowaliśmy ok. 45 000 osób w okresie letnim (lipiec-sierpień). Huta nie realizuje bonów turystycznych, ale możemy powiedzieć, że w tym roku pojawiło się dużo pytań o taką możliwość.”
Przedsiębiorcy zgodnie stwierdzają, że wśród grup turystycznych zdecydowanie przeważali Polacy. Ciekawa jest również obserwacja, że według przedsiębiorców wielu turystów spieszyło się z możliwością skorzystania z atrakcji turystycznych przed potencjalnym jesiennym lockdownem.
– Teraz czas pomyśleć o sezonie zimowym – mówi Adam Zawada. – Pracujemy już
i aktualizujemy ofertę zimowego Dolnego Śląska – zarówno nad pakietami w regionach, łączącymi pobyty z nauką jazdy na nartach, jak i nad jednodniowymi odwiedzinami Wrocławia, obejmującymi głównie tzw. bezpieczne atrakcje pod dachem, świąteczne warsztaty i działania związane z Jarmarkiem Bożonarodzeniowym. Wciąż przyjmujemy płatność bonem turystycznym. Jako, że naszym głównym celem jest promocja regionu, szykujemy też kolejne działania przy współpracy z podmiotami z branży, np. kurs na Młodzieżowego Przewodnika Wrocławskiego, działania w szkołach promujące Małą Ojczyznę, projekty dla dzieci, młodzieży i seniorów – promujące miasto i region. Dodatkowo w najbliższym czasie pojawi się możliwość zakupu unikalnych, regionalnych produktów dolnośląskich w formie spersonalizowanych pakietów.
Regionalne Punkty Informacji Turystycznej na Dworcu Głównym PKP oraz w Porcie Lotniczym we Wrocławiu również były licznie odwiedzane w lipcu i sierpniu, a także we wrześniu 2021. W punktach tych turyści mogą uzyskać osobiście, mailowo lub telefonicznie informacje dotyczące możliwości zwiedzania Dolnego Śląska i jego stolicy. W ciągu zaledwie trzech miesięcy tylko te dwa punkty odwiedziło ponad 24 427 osób. W porównaniu do okresu początkowego po pandemii obecnie dostrzec można wyraźną poprawę zainteresowania turystyką. W wymienionych punktach wzrosła zarówno liczba gości, jak i zapytań mailowych i telefonicznych. Wyraźnie zwiększyła się też liczba rozdawanych materiałów informacyjnych.
Ta pozytywna dla branży turystycznej passa utrzymuje się i powoli obejmuje również sezon zimowy. Mamy nadzieję, że ten stan utrzyma się jak najdłużej.
Źródło: materiały prasowe DOT