Poczta rzuca wyzwanie InPostowi. Paczkomaty nawet przy parafiach

122

Dwa tysiące paczkomatów to plan Poczty Polskiej na przyszły rok. Docelowo operator chce zwiekszyć liczbę swoich urządzeń do ponad 20 tys. 

Fot. materiały prasowe

Powszechne paczkomaty to odpowiedź Poczty Polskiej na rosnący rynek e-commerce. Firma ma tu jednak poważnego konkurenta, jakim jest od dawna obecny w tym sektorze InPost. Nowe automaty PP staną w pobliżu m.in. placówek pocztowych, przy marketach i galeriach handlowych, przy urzędach państwowych i samorządowych, na spółdzielni mieszkaniowych, a nawet… parafii. Lista lokalizacji nie jest na razie publikowana.

W przyszłym roku do użytku zostanie oddanych 500 tego typu urządzeń, w kolejnym roku ich liczba wzrośnie aż czterokrotnie. 

– Poczta Polska podjęła strategiczną decyzję, która zakłada większe udogodnienia dla klientów i naszych partnerów biznesowych. Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100-120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej niż szacowano jeszcze na początku tego roku – mówi Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej – Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego będziemy rozwijać sieć automatów do ich odbioru.

Poczta Polska udostępnia największą w kraju sieć stacjonarnych punktów odbioru, do której należą placówki pocztowe, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz wybrane stacje Orlen. Dziś sumie to 13 tys. punktów. Przesyłki można także odbierać już w ponad 240 automatach zlokalizowanych m.in. w placówkach pocztowych czy sklepach Biedronka. Obecnie jedna czwarta przesyłek kurierskich stanowią dostawy do punktów odbioru. Poczta przewiduje, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 roku nawet 50 proc. paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.

Poczta Polska planuje jednocześnie, wraz z ekspansją w zakresie automatyzacji odbiorów i nadań paczek, zwiększać liczbę  partnerskich punktów odbioru i nadań przesyłek. W przyszłym roku paczkę będzie można odebrać w jednym z 15 tys. punktów. W 2022 roku sieć zwiększy się do 20 tys. lokalizacji.