Dwa tysiące paczkomatów to plan Poczty Polskiej na przyszły rok. Docelowo operator chce zwiekszyć liczbę swoich urządzeń do ponad 20 tys.
Powszechne paczkomaty to odpowiedź Poczty Polskiej na rosnący rynek e-commerce. Firma ma tu jednak poważnego konkurenta, jakim jest od dawna obecny w tym sektorze InPost. Nowe automaty PP staną w pobliżu m.in. placówek pocztowych, przy marketach i galeriach handlowych, przy urzędach państwowych i samorządowych, na spółdzielni mieszkaniowych, a nawet… parafii. Lista lokalizacji nie jest na razie publikowana.
W przyszłym roku do użytku zostanie oddanych 500 tego typu urządzeń, w kolejnym roku ich liczba wzrośnie aż czterokrotnie.
– Poczta Polska podjęła strategiczną decyzję, która zakłada większe udogodnienia dla klientów i naszych partnerów biznesowych. Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100-120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej niż szacowano jeszcze na początku tego roku – mówi Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej – Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego będziemy rozwijać sieć automatów do ich odbioru.
Poczta Polska udostępnia największą w kraju sieć stacjonarnych punktów odbioru, do której należą placówki pocztowe, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz wybrane stacje Orlen. Dziś sumie to 13 tys. punktów. Przesyłki można także odbierać już w ponad 240 automatach zlokalizowanych m.in. w placówkach pocztowych czy sklepach Biedronka. Obecnie jedna czwarta przesyłek kurierskich stanowią dostawy do punktów odbioru. Poczta przewiduje, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 roku nawet 50 proc. paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.
Poczta Polska planuje jednocześnie, wraz z ekspansją w zakresie automatyzacji odbiorów i nadań paczek, zwiększać liczbę partnerskich punktów odbioru i nadań przesyłek. W przyszłym roku paczkę będzie można odebrać w jednym z 15 tys. punktów. W 2022 roku sieć zwiększy się do 20 tys. lokalizacji.