Na dolnośląskie tory wyjechał dziś nowy pociąg hybrydowy Impuls II. To jeden z sześciu trójczłonowych składów, jakie kupiły Koleje Dolnośląskie. Druga „hybryda” właśnie przechodzi uzupełniające testy techniczne i zacznie wozić pasażerów w najbliższych tygodniach.
Początkowo Koleje Dolnośląskie planowały zakup dwóch pojazdów hybrydowych. Przewoźnik skorzystał jednak z prawa opcji, decydując się na jednorazowe zamówienie aż sześciu składów.
Każdy z sześciu kupionych przez KD Impulsów II może zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do osób, które mają trudności w poruszaniu się, wyposażone są w klimatyzację, gniazdka elektryczne i podokienne stoliki. Ponadto pociągi posiadają wydzielone miejsca do przewozu rowerów i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pasażerowie mają też do dyspozycji bezprzewodowy internet.
Nowe pociągi posiadają dwusystemowy napęd, który pozwala na jazdę pod trakcją elektryczną oraz, dzięki silnikowi spalinowemu, na odcinkach niezelektryfikowanych. Impulsy II mogą rozwinąć prędkość nawet 160 km/h pod trakcją elektryczną oraz do 120 km/h z napędem spalinowym.
Nowoczesne pociągi hybrydowe Impuls II produkcji nowosądeckiego Newagu kosztowały w sumie niemal 170 milionów złotych.
Pierwsza hybryda od dziś regularnie będzie kursować na trasie Trzebnica – Wrocław Główny. Jeszcze w tym roku, gdy tylko zakończy się remont torów, pociągi hybrydowe Kolei Dolnośląskich wyjadą na wydłużoną trasę z Trzebnicy, przez Wrocław i Sobótkę do Świdnicy. Na tej linii „hybrydy” będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, ponieważ tylko część trasy jest zelektryfikowana.
– W Kolejach Dolnośląskich stawiamy sobie za cel wprowadzanie na tory najbardziej rozwiniętych technologicznie składów. Możemy go realizować dzięki wsparciu władz samorządowych. Wykorzystanie pociągów hybrydowych z dwusystemowym napędem umożliwi nam obsługę nowych linii – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Dolnośląski przewoźnik konsekwentnie powiększa swój tabor o najnowocześniejsze pociągi od krajowych producentów. W zeszłym roku KD zakupiły także trzynaście elektrycznych Elfów 2 od bydgoskiej PESY.
Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone na Dolny Śląsk w pierwszym półroczu 2022 roku.
– Cieszę się, że dolnośląska mapa kolejowa cały czas się rozszerza, a wraz z nią przybywa nowych pociągów. Przejmując od PKP S.A. następne linie kolejowe nie tylko realizujemy nasz plan walki z wykluczeniem komunikacyjnym, ale także spełniamy oczekiwania mieszkańców regionu – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Przejmowanie, a następnie rewitalizacja kolejnych linii przyczyni się do popularyzacji wielu atrakcji w naszym województwie wśród turystów, a także do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej mieszkańców regionu – dodaje.