Pierwsze kroki do ,,Zdrowej Głowy”

915

„HappyMindPhone” to kolejny projekt Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie, który trafił do lubińskich szkół. Autorki pomysłu projektu Joanna Cyrkot i Dagna Bielak-Keklak podkreślają wagę psychoedukacji jako elementu profilaktyki, zwracając uwagę na sposoby dbania o emocjonalny dobrostan dzieci i młodzieży.

Fot. materiały prasowe

Materiał psychoedukacyjny przypomina telefon komórkowy zawierający aplikacje mające zbliżyć uwagę młodych ludzi do obszaru zdrowia psychicznego.

Profilaktyka to podstawa

Równowaga psychiczna to najprościej mówiąc umiejętność zachowywania równowagi w różnych sytuacjach życiowych. Każdy człowiek – niezależnie od wieku – każdego dnia ma nowe doświadczenia, spotyka się z rozmaitymi zachowaniami innych ludzi, przeżywa chwile dobre i złe. W rezultacie każdy dzień przynosi różne emocje, będące wynikiem tego, co mu się przydarzyło – pozytywne lub negatywne. I jedne, i drugie są równie ważne i wartościowe. Jeśli mówimy o kimś, że jest emocjonalnie zrównoważony, to nie znaczy, że jest zawsze w dobrym nastroju, tylko że rozumie i akceptuje emocje, które mu w życiu towarzyszą. I tego zrozumienia zespół Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży chce uczyć najmłodszych lubinian.

– Celem naszego projektu jest zwiększenie świadomości i uważności młodych ludzi na swoje samopoczucie – wyjaśnia Joanna Cyrkot, psycholog z DCZPDM w Lubinie. – Umiejętność regulacji samopoczucia jest czymś, czego możemy się uczyć i kształtować przez całe swoje życie. Tak jak uczymy się czytać, pływać czy jeździć na rowerze, tak samo możemy uczyć się monitorowania tego jak się czujemy i podejmowania prób stabilizowania swojego samopoczucia poprzez odpowiednie strategie– dodaje.

– Chciałyśmy zwrócić uwagę placówek edukacyjnych na profilaktykę. To ważne, aby kadra szkolna też skupiała się na działaniach chroniących zdrowie psychiczne dzieci. Zaproponowany materiał psychoedukacyjny może być wykorzystany podczas zajęć z uczniami w ramach rozwijania i kształtowania umiejętności samoregulacji – podkreśla psycholog Dagna Bielak-Keklak.

– Chcemy uświadamiać młodych ludzi, że profilaktyka to realne działania, które mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia kryzysu wymagającego dalszej specjalistycznej interwencji. Zdobycie przez młodych ludzi umiejętności regulacji emocji jest czynnikiem chroniącym przed rozwojem kryzysu emocjonalnego – wskazuje Joanna Cyrkot.

Fot. Marco Wolff/Pixabay

Bateria samopoczucia

Jednym z elementów „HappyMindPhone” jest grafika przedstawiająca „baterię” samopoczucia. Kolorystyka baterii nie jest przypadkowa. W zależności od jej poziomu „naładowania” młodzi ludzie mogą określić, czy potrzebują skorzystać z propozycji czynności mogących wpłynąć na poprawę ich nastroju.

– W tym mają pomóc właśnie „Apki Zdrowej Głowy” ze strategiami radzenia sobie w trudnej sytuacji – mówi Joanna Cyrkot. – Jeśli samopoczucie dziecka jest gorsze, może zastanowić się, co jest mu potrzebne do poprawy jego nastroju. W ten sposób buduje u siebie poczucie sprawczości w zakresie swojego stanu emocjonalnego – tłumaczy.

Ekspertki DCZPDM podkreślają, że w dążeniu do emocjonalnego balansu kluczowe jest uświadamianie sobie, jakie dokładnie emocje odczuwamy i co jest ich źródłem.

Ważna rola nauczycieli

Projekt nie tylko zakłada udostępnienie uczniom ulotek edukacyjnych, ale też cykl spotkań z nauczycielami zachęcających ich do współpracy w ramach promocji materiałów w placówce edukacyjnej. Zaangażowanie kadry szkolnej umożliwi skuteczniejsze oddziaływania w środowisku szkolnym.

– Nauczyciele mogą zachęcać uczniów do testowania różnych sposobów radzenia sobie z emocjami. Wyszczególnione strategie są propozycją i początkiem do dalszego poszukiwania przez dzieci i młodzież skutecznych dla siebie sposobów samoregulacji nastroju – uważa Joanna Cyrkot.

Zespół DCZPDM jest już po pierwszych spotkaniach z nauczycielami.

– Nauczyciele byli zainteresowani tematyką, zadawali dużo pytań i z otwartością przyjęli nasze materiały. Przyznają, że zdarzają się sytuacje, w których jest im trudno się odnaleźć i pomóc uczniowi w emocjonalnym kryzysie. Zwróciłyśmy uwagę na ważną część ulotki, jaką są numery Telefonów Zaufania, pod które dziecko może samodzielnie zadzwonić, gdy z czymś sobie nie radzi – mówi Dagna Bielak-Keklak.

Psychologowie są ciekawi odbioru „HappyMindPhone” przez uczniów i pacjentów DCZPDM w Lubinie. W przyszłości planują poszerzyć działania profilaktyczne w kontekście zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.


POWIĄZANE ARTYKUŁY